Formule 1

Teambaas Keating Motorsport reageert op diskwalificatie: "We hebben doorberekend van wat wij dachten..."

Uitgegeven door Wim Boekel • 18 juni 2019 08:13

Keating Motorsport gaat niet in bezwaar tegen de beslissing van de FIA om haar uit de uitslag van de 24 Uur van Le Mans te schrappen. De Ford GT won in de klasse GTE-AM, maar het team waar Jeroen Bleekemolen voor actief was, neemt verantwoordelijkheid voor het feit dat zij niet voldoende marge hebben gehouden bij het brandstofsysteem.

Ben Keating Jeroen Bleekemolen 24H of Le Mans

Het team heeft de maximum brandstof capaciteit met 0,1 liter overschreden en de minimale tanktijd met 0,6 seconden, zo werd op maandag bij de technische keuring vastgesteld. Hierdoor zien Ben Keating, Felipe Fraga en Bleekemolen de overwinning in rook opgaan. “Het was ongelukkig”, reageerde teambaas Keating tegenover Sportscar365. “Het enige wat we kunnen bedenken is dat de 'brandstofzak' een plooi of zoiets had, maar op een of andere manier is gedurende de 24 uur, onze brandstofcel vergroot. Het feit is dat we een tiende van een liter te veel brandstof hadden. Als het de auto op de tweede plek was, had ik gezegd een regel is een regel.”

De tweede overtreding was het niet voldoen aan de minimale tijd van het tanken. “We hebben doorberekend van wat wij dachten wat voldeed aan de 45 seconden”, zegt de Amerikaan. “We hadden het niet juist en we gaven ons niet genoeg ruimte voor fouten. In beide gevallen probeerden we te dicht bij de grens te komen. Keating Motorsport probeerde geen oneerlijk voordeel te krijgen. We raceten volgens de regels en zaten te dicht bij de limiet. Het feit is dat ons team foutloos heeft gepresteerd. We hadden een fantastische race en dat kan niemand van ons afnemen.”

Toch zegt Keating dat de diskwalificatie niets afdoet aan het feit dat zijn team terug wil naar de legendarische race.

“Ik denk dat we de mogelijkheden hebben om te presteren op het niveau dat we races opnieuw kunnen winnen”, legt de teambaas uit. “We wonnen de race niet, omdat we een voordeel ontvingen van enige vorm van tanken. Achteraf is het 20/20. Terugkijkend, wens ik dat we een halve seconde marge hadden en een halve liter marge en dan was alles goed geweest. Als ik het allemaal opnieuw moest doen, zou ik die dingen doen. De race wordt niet gewonnen door een halve seconde bij elke stop.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS