Autosport Internationaal Toerwagens • Autonieuws

2.0 TFSI van Audi wint International Engine of the Year award

Uitgegeven door Johan Vis • 25 mei 2019 14:02

De 2.0 TFSI turbo benzinemotor van Audi is uitgeroepen tot International Engine of the Year. Een internationale jury van 70 autojournalisten verkoos de viercilinder benzinemotor tot winnaar in de categorie voor motoren tussen 150 tot 250 pk.

2.0 TFSI van Audi wint International Engine of the Year award

Volgens de jury is de viercilindermotor “een van de meest flexibele en veelzijdige motoren die ooit werd ontwikkeld. Hij kan het, kortweg, allemaal.” Hans-Joachim Rothenpieler, lid van de Raad van Bestuur van Audi AG en verantwoordelijk voor technische ontwikkeling: “Wij zijn erg verheugd met het winnen van deze felbegeerde onderscheiding. Het is een erkenning voor de veelzijdigheid van de 2.0 TFSI. We gebruiken deze krachtbron niet enkel puur als benzinemotor, maar ook als plug-in hybride en als CNG-variant op aardgas.”

Succes TFSI-technologie sinds 2005 erkend
Rothenpieler onderstreept tegelijkertijd het succes van de TFSI-technologie door de jaren heen. “In 2004 hebben we de eerste TFSI op de markt gebracht. Sindsdien hebben we elk jaar met een TFSI-motor een categoriezege geboekt. Tussen 2005 en 2009 won Audi de tweelitercategorie met de 2.0 TFSI en tussen 2010 en 2018 was het telkens de 2.5 TFSI vijfcilinder die werd onderscheiden.”

De afkorting TFSI duidt op drukvoeding via een turbocompressor en directe brandstofinjectie. Audi was in 2004 de eerste autofabrikant die deze combinatie in massa produceerde. Later lanceerde Audi zijn downsizing-strategie, waarbij cilinderinhoud ondergeschikt werd aan drukvoeding, met als eerste wapenfeit de 2.0 TFSI voor de A3 Sportback.

Grote variatie aan toepassingen
De ‘engine of the world’ is geschikt voor montage in lengterichting in grotere Audi-modellen, maar hij kan ook overdwars worden opgesteld, zoals bij andere merken uit de groep (Volkswagen, ŠKODA en SEAT). In de meest recente uitvoering onderscheidt de 2.0 TFSI viercilindermotor zich door de zogenaamde B-cyclus, het verbrandingsproces dat specifiek werd ontwikkeld voor de vaakst voorkomende werkingsmodus: de gedeeltelijke belasting. Met een anticiperende rijstijl realiseert de 2.0 TFSI de efficiency van een kleinere motor, terwijl hij bij hogere snelheden de rijdynamiek van een grotere krachtbron biedt.

Momenteel is de 2.0 TFSI beschikbaar voor verschillende Audi-modellen in uiteenlopende productlijnen. Zijn vermogensspectrum reikt tot 180 kW (245 pk). En het succesverhaal is nog niet ten einde, want op de Autosalon van Genčve stelde Audi recent de Q5 voor in een plug-in hybride-uitvoering. Daarin wordt de 2.0 TFSI gecombineerd met een krachtige elektromotor. Verder wordt deze viercilinder ook toegepast in de middelgrote g-tron-modellen die gebruikmaken van aardgas (CNG).

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS