DTM

Vijftig race-auto's voor prestigieuze opener van Belcar 2019 op Circuit van Zolder

Uitgegeven door Johan Vis • 16 mei 2019 12:01

Na een lange winterbreak start de jaargang 2019 van het Belcar Endurance Championship komend weekend meteen met een klapper: de rijders en teams van het Belgische uithoudingskampioenschap kunnen op Circuit Zolder aan de slag in het voorprogramma van het DTM-kampioenschap. Er worden twee races van 60 minuten afgewerkt. Op de 50 wagens sterke deelnemerslijst zoals steeds een hele rits Belgische kampioenen, voormalige winnaars van de 24 Uur van Zolder, een wereldkampioen op twee wielen en voor de gelegenheid zelfs een voormalige F1-coureur. Belcar is er klaar voor, u ook?

50 wagens voor prestigieuze opener van Belcar 2019

Dat het Belcar-kampioenschap de afgelopen jaren in de lift zat, dat weet ondertussen zowat iedereen die een beetje voeling heeft met het nationale autosportgebeuren. Die gunstige evolutie zet zich ook in 2019 verder, mede dankzij enkele kleine wijzigingen. Zo is Hankook voortaan de officiële bandenleverancier van het kampioenschap en ook de verschillende categorieën ondergingen een lichte aanpassing.

“Bij de Belcar-organisatie hebben we steeds een luisterend oor gehad voor onze teams en tijdens het afgelopen seizoen werden enkele ideeën geopperd die de Belcar nog beter kunnen maken”, stelt kampioenschapscoördinator Andy Jaenen. “Daarom hebben we de zes categorieën wat gestroomlijnd. Belcar 1 is nu voorbehouden voor CN Prototypes en sportscars. Belcar 2 bestaat voortaan enkel uit Porsches, die samen ook de Porsche Endurance Trophy Benelux vormen. In Belcar 3 gaan nu de Belcar 'specials' aan de slag, terwijl Belcar 4 nu exclusief is voorbehouden voor GT4-wagens, die allemaal aan de heersende SRO Balance of Performance voldoen. Belcar 5 biedt nu plaats aan de GT's onder 3400cc, de Lamera Cups, TCR-bolides en toerismewagens met een motor tussen 2,5 en 4 liter. In Belcar 6 huizen dan weer de toerismewagens met een krachtbron kleiner dan 2.500 cc.”

Ook de kalender werd licht aangepast, met de finaleraces op het TT-circuit van het Nederlandse Assen. Verder één meeting in Spa-Francorchamps – in het voorprogramma van de 25 Uur Fun Cup – en vier raceweekends op Circuit Zolder, waaronder uiteraard de Eleven Sports 24 Hours of Zolder half augustus. Maar we beginnen deze uitstekende jaargang met twee races van zestig minuten. Op de Limburgse omloop staan volgend weekend 50 wagens aan de start, tijd dus voor een troepenschouw.

Belcar 1: Prototypes steeds populairder
Norma, Radical, Ligier, Wolf: ook in 2019 zijn de prototypes goed vertegenwoordigd. Maar liefst een dozijn van de gestroomlijnde bommetjes komen er dit weekend aan de start, waaronder uiteraard de regerende Belcar-kampioenen van Russell Racing (Jeffrey Van Hooydonk, Gilles Magnus en de broers Hans en Frank Thiers). Die laten hun Norma voortaan wel in de watten leggen door de mensen van PK Carsport.
De concurrentie heeft niet stilgezeten, en al zeker niet bij Deldiche Racing by JTB. Daar zijn de troepen nu verdeeld over twee Norma M20 FCT, en maakt Tom Boonen deel uit van de line-up. Bij de andere blikvangers onder andere ook de Norma van het Franse Krafft Racing, waar Belcar-rijder-bij-uitstek Bert Longin aan de slag gaat met zoon Stienes.
Met negen exemplaren van de M20 – met atmosferische, dan wel turbo-krachtbron – is de Norma het best vertegenwoordigde prototype, maar Art Racing (Radical), Autosport Sorrento (Ligier) en T2 Racing (Wolf) zorgen voor de nodige variatie.

Belcar 2: Porsche Endurance Trophy met twee categorieën
In Belcar 2 gaan voortaan enkel bolides uit Weissach aan de slag. De Porschisten zullen niet alleen proberen algemeen of in hun categorie zo hoog mogelijk te eindigen, ze nemen het ook tegen elkaar op in één van de twee klassen van de Porsche Endurance Trophy. De 911 Klasse is voorbehouden aan de meest recente versies van de 911 GT3 Cup (zoals de 991 Gen I en Gen II), maar staat ook open voor de oudere modellen. In de Cayman Clubsport Klasse gaan dan weer de Porsches 718 Cayman GT4 Clubsport aan de slag, samen met de vorige generatie Cayman GT4 Clubsport MR.
Met 13 inschrijvingen (acht in 911, vijf bij de Caymans) is Belcar 2 volgend weekend de grootste van de zes Belcar-klassen. Bij de 911's vinden we onder andere de Belcar 3-kampioen van 2018, Nicolas Vandierendonck, die het exemplaar van THEMS Racing deelt met Filip Teunkens. Speedlover en PG Motorsports zorgen met respectievelijk drie en twee exemplaren van de 'Elfer' voor stevig weerwerk en ook de bolides van No Speed Limit – met voormalige Belgische kampioenen Fred Bouvy en Damien Coens – en LM Racing moeten zeker in de gaten worden gehouden.
Ook bij de Caymans zou zich een strijd tussen de Belgische en Nederlandse renstallen kunnen ontwikkelen. RED ANT Racing (van vader en zonen Redant) en DVB Racing verdedigen de Belgische kleuren, PG Motorsport en Team GP Elite de Nederlandse. Op één van de twee wagens van laatstgenoemde trouwens een opvallende naam: ex-F1-rijder Robert Doornbos kruipt voor het eerst sinds zes jaar opnieuw achter het stuur van een racebolide.

Belcar 3: Lambo tegen allen, allen tegen Lambo
De grootste blikvangers van het seizoensbegin 2019 vallen misschien wel in Belcar 3 te noteren. Maar liefst vier teams lieten afgelopen winter hun keuze vallen op een Lamborghini Huracan SuperTrofeo: Independent Motorsports (in 2018 vice-kampioen in Belcar 1), EMG Motorsport, WCB Racing Team by Leipert en Belgium Racing (regerend Belcar 1-kampioen en vice-kampioen algemeen) doen het voortaan met het monster uit Sant'Agata Bolognese. Of de Italiaanse furie in de strijd om de algemene zege de prototypes en de Porsches het vuur aan de schenen kan leggen valt nog af te wachten, maar ze zullen zeker in de gaten moeten worden gehouden.
Ook de andere bolides uit Belcar 3 zullen door de liefhebbers van spectaculaire bolides met open armen worden ontvangen: de Hamofa BMW i8, de Domec Radical of de twee MARC Cars zijn op zijn zachtst gesteld aparte racewagens. Laatstgenoemde komt met twee verschillende koetswerken aan de start: bij VR Racing koos men voor de Ford-carrosserie, terwijl DECA Motorsport de BMW-lijnen verkiest.

Belcar 4: klein maar fijn
De GT4-categorie van de het Belcar Endurance Championship mag dan niet de grootste klasse van het uithoudingskampioenschap zijn, dat zal niets afdoen aan de felle strijd die er zal worden geleverd. Dankzij de internationaal gerespecteerde Balance of Performance die door SRO, GT-promotor-bij-uitstek, wordt opgesteld, zijn alle wagens van deze klasse immers aan elkaar gewaagd. Dit weekend wordt het een confrontatie tussen twee Mercedes-AMG GT4 (allebei van Veidec Silver Eagle Racing) en de Ginetta's van Vanmol en Gravity Fuelled.

Belcar 5: BMW versus Saker
Door de herschikking van de Belcar-categorieën komen de bij de fans populaire Sakers voortaan in Belcar 5 uit. De twee exoten (één van VGL Racing en één van Racing Bullet Circus) nemen het daar op tegen een rist BMW's, van voormalige WTCC-versies tot de meer recente M235i. Alle bolides lijken sterk aan elkaar gewaagd, ook deze strijd zal tijdens de twee races van een uur het nodige spektakel opleveren.

Belcar 6: BMW boven
Hetzelfde kan worden gezegd van Belcar 6. Vijf BMW's – vier 325i en één M3 – nemen het daar tegen elkaar op, in de strijd om de titel van beste team bij de 'kleine' toerismewagens. Zoals steeds in een categorie waar tussen de wagens weinig verschillen vallen te noteren zal het hier aankomen op de details, zoals een perfect afgewerkte pitstop bijvoorbeeld.

Noteren we nog even de timing voor volgend weekend: a de vrije trainingen op vrijdagochtend, worden de kwalificaties op vrijdagnamiddag (18 uur) afgewerkt. De eerste Belcar-race van 2019 staat op zaterdag om 17u10 op het programma, de tweede race van zestig minuten sluit op zondag om 16u25 het zonder twijfel indrukwekkende openingsweekend af.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS