Karting • WSK

Robert de Haan toont zich vaste waarde bij Europese top: tweede in WSK Euro Series!

Uitgegeven door Bas Kaligis • 30 april 2019 12:25

ANGERVILLE – Karter Robert de Haan heeft tijdens de tweede ronde van de WSK Euro Series opnieuw laten zien dat hij als rookie in de OK Junior-klasse al bij de Europese top hoort. Het twaalfjarige talent uit Eerbeek werd op het circuit van Angerville in Frankrijk heel knap tweede. Wat zijn prestatie extra bijzonder maakte, was dat hij van ver moest komen na een mindere kwalificatie. De fabrieksrijder van Energy Corse gaat nu aan de leiding in het algemeen klassement. Eerder deze maand won hij nog de eerste ronde van het Duits kampioenschap (DKM).

Robert de Haan WSK Euro Series

“Ik ben heel blij natuurlijk. We werken er heel hard aan”, zei een dolblije Robert. “Ik rijd heel veel, leer een heleboel dingen. Dat voelt heel goed.” Niettemin is het erg knap dat de snelle Gelderlander dit niveau haalt in zijn eerste seizoen in de OK Junior-klasse. “Het gaat echt boven verwachting goed”, realiseerde hij zich. “Mijn zelfvertrouwen is veel groter geworden. Zeker als je ziet dat ik tegen jongens rijd die twee jaar ouder zijn. Deze baan ligt me. Ik had dus wel een klein beetje verwacht dat het goed zou gaan.”

Het is de derde podiumplaats op rij voor Robert. Drie weken geleden werd hij tweede tijdens de eerste ronde van het Frans kampioenschap, ook op het circuit van Angerville. Vorige week won hij de eerste ronde van het Duits kampioenschap en nu werd hij dus tweede tijdens de tweede ronde van de WSK Euro Series. Het ultieme bewijs dat hij op de goede weg is, is het feit dat hij het klassement in de Euro Series nu aanvoert. “Dat is voor mijn eerste jaar zeker niet slecht. Ik ben echt blij met de eerste plek in het kampioenschap. Nu ga ik natuurlijk proberen die plek vast te houden.”

Dat Robert afgelopen weekeinde tweede werd, was na de kwalificatie overigens bepaald niet evident. Hoewel hij in de trainingen had bewezen bij de snelsten van het veld te horen, ging de kwalificatie niet goed. Hij kwam niet verder dan de 21ste tijd. “Ik kwam in een groepje terecht waardoor ik geen snelle tijd kon neerzetten. Ik dacht toen: als ik vijfde word in de finale ben ik blij.”

Opgeven, daar wilde hij uiteraard niet van weten. “Je moet altijd ervoor gaan, ook al moet je als laatste starten. Tijdens de races moet je een beetje geluk hebben, maar je moet er ook hard voor vechten en op een goede en gepaste manier inhalen.” Daarmee zorgde hij ervoor dat hij in de manches naar de respectievelijke vijftiende, vierde en tweede plaats snelde. Het leverde hem de zevende startplaats op voor de prefinale.

In die prefinale had Robert een goede start. “Na een tijdje haalde ik elke ronde een rijder in.” Die opmars stokte pas op de tweede plek. Robert: “De nummer één was net te ver weg. Maar ik was blij met de tweede plek.”

Tijdens de finale mocht hij dus van P2 starten. Op de baan in Frankrijk is de buitenkant van de baan behoorlijk vies en dat is niet bepaald ideaal, zo ondervond Robert in de eerste meters. “Na de tweede bocht lag ik op P8. Dat was jammer. Het was een moeilijke race. Iedereen zat dicht bij elkaar. Na een paar rondjes op de zevende of achtste plaats te hebben gereden, ben ik gaan aanvallen.”

Robert de Haan WSK Euro Series

Zo kwam hij weldra op de vierde plaats te rijden. “Op dat moment waren de nummer één, twee en drie al weggereden. Na een tijdje begonnen zij met elkaar te vechten waardoor ik me bij hen kon aansluiten.” Robert haalde nog de nummer drie in en kwam uiteindelijk als derde over de finish. “Dat was echt een lastige finish. Iedereen zat superdicht op elkaar. Ik was natuurlijk heel blij met die derde plaats, maar de nummer één kreeg een straf waardoor ik toch nog tweede werd.”

Voor Robert is de eerste ronde van de Kart Academy in Wackersdorf zijn volgende race. “Het is een leuke baan, hij ligt me wel. Ik ga er weer voor een podiumplaats!”

Robert de Haan wordt in zijn raceactiviteiten ondersteund door: Rijvaardigheidscentrum Lelystad, Kartcentrum Lelystad, Repay Payroll/HRM, Start Automagazine, Nedlite, Rally Adventure Store, Eurol Lubricants, Mira Benelux BV, Winning IT, Eurol Lubricants, Debsports (Debby Hanssen) en RHB adviesbureau.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS