Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

McLaren heeft interesse in een productieauto: "Hypercars die de straat op mogen"

Uitgegeven door Wim Boekel • 23 april 2019 09:16

McLaren heeft haar voorkeur uitgesproken voor de nieuwe regels, die recent door de FIA en ACO over de nieuwe hypercarklasse voor het FIA World Endurance Championship zijn bekend gemaakt. Recent kondigden de twee partijen aan dat ook op straatauto’s gebaseerde Hypercars, naast de prototypes, worden toegestaan. Hiermee gaan de platformen door elkaar rijden, waarbij ook de LMP1-auto’s nog worden toegestaan. Een Balance of Performance-systeem moet hiervoor nog bekend gemaakt gaan worden door de ACO. Zak Brown, directeur van McLaren, spreekt zijn voorkeur nu uit voor een klasse die geheel gebaseerd is op productieauto’s.



“Wij geven de voorkeur aan een op productie gebaseerde hypercar”, vertelde de Amerikaan aan Sportscar365. “We willen Aston Martin, Ferrari, Porsche met hypercars die de straat op mogen, aan het werk zien. Ik denk dat dit is wat de fans willen en waar we tegen willen racen. Ik weet dat er een Balance of Performance-element is, waarvan ik denk dat het kan werken, maar hoe groter de diversiteit in de raceauto’s zit die gebracht worden, hoe lastiger de taak. We willen ook raceauto’s die we verkopen. Als je met prototypes instapt in die mix, wordt het een boodschap van het merk met een mismatch.”

De McLaren-directeur erkent ook de discussie van een ‘GTE Plus’ of ‘Super GTE’ concept, die onder de fabrikanten rondgaat. Hierdoor moeten op de GTE gebaseerde auto’s ook met vermogen en aerodynamica aanpassingen in de topklasse kunnen rijden. Het concept wordt door een groot deel van de GTE-fabrikanten ondersteunt, alsmede diverse merken uit de GT3. Dit was ook het oorspronkelijke idee van de FIA en ACO, tot zij met het plan van de op prototype gebaseerde hypercars kwam.

“Ik denk dat het lastige in de details zit”, aldus Brown. “Ik denk dat het een supercar moet zijn. Voor Porsche heb je liever de 918 dan de 911, en meer de La Ferrari dan de 488. Het wordt dan wel lastig vanuit het oogpunt van de Balance of Performance. Het is een hele klus om het allemaal uit te proberen en binnen een bepaalde tijd neer te zetten. Maar wat gebeurt er met vierwiel-aangedreven, tweewiel-aangedreven en hybride. De Balance of Performance werkt in de GTE, als je maar op een gelijk platform zit. Als je prototypes, GTE Plus, hypercars heb, dat is best een grote taak.”

De Amerikaan zegt dat het plan voor een hypercar programma nog op de radar staat bij het bedrijf uit Woking, maar niet voor de korte termijn. De FIA en ACO hebben tot op heden ook nog geen grote fabrikant voor het seizoen 2020/21 aangekondigd. “Het eerste seizoen komt zeker ‘nicht im frage’”, aldus Brown. “Als we het gaan doen, willen we goed voerbereid zijn en het project niet overhaasten. We zijn zeker niet klaar voor de kalender van 2020/21.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS