Formule 1

F1-sponsorpodium 2019: Ferrari heeft meeste sponsoren, hoogste inkomsten en de best betalende hoofdsponsor

Uitgegeven door Peter Vader • 22 maart 2019 11:01

Mercedes-AMG heeft misschien de overwinning behaald in de Grand Prix van Australië in 2019, maar titelrivaal Ferrari vierde het succes van de Italiaanse autofabrikant nog voordat het seizoen zelfs nog maar was begonnen. Dat is de boodschap van sportcalculatiebedrijf Sportcal, die de sponsorsituatie van alle tien teams heeft onderzocht, die meedoen in de F1.

F1 sponsorship overzicht

Scuderia Ferrari kreeg de 'Triple Crown', met het grootste aantal sponsoren, de hoogste totale inkomsten en de best betalende hoofdsponsor, aldus motoringresearch.com. Wat Ferrari's succes nog indrukwekkender maakt, is dat het logo van haar hoofdsponsor, Philip Morris International, het hele jaar door nauwelijks op de auto te zien is. De tabaksreus heeft het team, met het merk Marlboro in hun portefeuille, sinds 1995 gesponsord. En zij is dit blijven doen ondanks het feit dat tabakssponsoring sinds 2006 absoluut verboden is voor de sport.

F1 2019 Ferrari Vettel sponsorship
Ferrari

Voor 2019 maakt Philip Morris gebruik van het merk 'Mission Winnow' op de racewagens van Ferrari, wat de veranderingen in het tabaksbedrijf weerspiegelt. Ongeacht de naam, het brengt nog steeds naar schatting $ 160m (£ 121m) op, volgens Sportcal. Het geld van Philip Morris International brengt de totale, geschatte sponsorinkomsten van de Scuderia Ferrari op een verbazingwekkende $ 255 - 285 miljoen (£ 193 - 215 miljoen).

Daarmee heeft de Scuderia een aanzienlijk voorsprong op kampioenschapsrivaal Mercedes-AMG, die een geschat inkomstenbedrag van $ 135 - 165m (£ 102 - 125m) heeft. Red Bull Racing staat op de derde plaats met zijn totale sponsorinkomsten, omdat er bij de energiedrankenfabrikant $ 110 - 140 miljoen (£ 83 - 106 miljoen) wordt binnengehaald.

F1 2019 Mercedes Petronas sponsorship
Mercedes

Ondanks het ontbreken van een hoofdsponsor, slaagde McLaren erin om de vierde plaats te behalen in de tabel met sponsorgelden, met een geschat inkomen van $ 90 - 120m (£ 68 - 91m). Onderaan de lijst staat Haas die, ondanks het inpakken van Rich Energy als hoofdsponsor voor 2019, naar huis gaat met slechts $ 30 - 50m (£ 23 - 38m) aan sponsorinkomsten. Het is alom bekend dat Haas slechts tien sponsors voor 2019 heeft, het minste van alle F1-teams.

F1 2019 McLaren sponsorship
McLaren

Het oorspronkelijk door Vijay Mallya opgerichtte team van Force India doet het als SportPesa Racing Point in handen van Lawrence Stroll, dan heel wat beter. Ondanks de problemen van Force India in 2018, heeft het nieuwe team 30 sponsors aangetrokken, maar hebben ze slechts $ 45 - 75m (£ 34 - 57m) aan inkomsten.

F1 2019 Racing Point sponsorship
Racing Point

Dit bedrag plaatst Racing Point op hetzelfde sponsorinkomstenniveau met Alfa Romeo Racing, die het gevestigde Sauber-team volledig heeft overgenomen voor 2019, na aanvankelijk alleen een sponsorovereenkomst die dateert van begin 2018.

Terwijl Williams Racing misschien wel degelijk op het goede spoor zit ondanks hun akelige prestatie in de Grand Prix van Australië, kunnen ze op zijn minst troost vinden in hun financiële situatie. Sportcal's schatting van de totale inkomsten uit sponsoring van $ 90 - 105m (£ 68 - 79m) plaatst Williams in het midden van het rijtje. Nieuwe hoofdsponsor Rokit is verantwoordelijk voor $ 20 miljoen (£ 15 miljoen) van dat geld.

F1 2019 Alfa Romeo sponsorship
Alfa Romeo

Ongeacht de actie op de baan is het zien van teams die sponsoring aantrekken en behouden, essentieel voor het succes van Formule 1. De sport wordt geconfronteerd met concurrentie van nieuwe kampioenschappen zoals Formula E, samen met de strijd om de jongere autosportfans te behouden voor de Formule 1.

F1 2019 Red Bull sponsorship
Red Bull

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS