Formule 1

Wat gebeurde er in Australië met Ferrari? Vijf theorieën om Ferrari's F1-crisis uit te leggen

Uitgegeven door Peter Vader • 20 maart 2019 07:02

Sommige elementen in de Italiaanse media vragen zich af of Ferrari's 2019-titelhoop na slechts één race al is ingestort. Het Maranello-team domineerde de pre-season testen in Barcelona, maar werd in Australië geheel overklast door Mercedes en Red Bull-Honda. De Italiaanse pers is niet erg onder de indruk van Ferrari's optreden in Australië. "Zelfs Alonso deed het in 2012 beter dan Vettel in 2019", schreef Il Giornale. Corriere della Sera voegde toe: "Melbourne verbergt meerdere ernstige kwalen, Binotto moet een diagnose stellen en vervolgens de therapie toepassen."

Ferrari de weg kwijt Australie 2019

Wat wordt er alom gedacht over waarom Ferrari zulke slechte prestaties heeft behaald in Australië? Er zijn vijf toonaangevende theorieën over wat er mis ging aldus Wheels24:

1. Ferrari was opvallend traag in de speed traps in Melbourne. Jean Alesi, een voormalig Ferrari-coureur, vertelde Canal Plus dat hij van zijn vrienden in Maranello gehoord had, dat na betrouwbaarheidsproblemen bij het testen, het team de power in Melbourne heeft teruggeschroefd. Dat zou een tekort van 20 km/u kunnen veroorzaken in sommige speed traps. Teambaas Mattia Binotto zei hierover: "Natuurlijk zullen we alles analyseren, inclusief dat we de vergelijking maken met de auto's van de andere teams. Maar over het algemeen misten we de balans, en dit heeft natuurlijk invloed op de snelheid bij het uitkomen van de bochten."

2. De tweede theorie is dat Ferrari in Australië de Pirelli-banden simpelweg niet voldoende heeft laten functioneren. Ze begrepen het niet.

3. De derde theorie is dat het unieke voorvleugelconcept van Ferrari perfect werkte op het supergladde circuit van Barcelona, maar niet op de hobbels in Albert Park. "Ferrari gebruikte plotseling ongewoon steile vleugels", merkte Helmut Marko van Red Bull op tegen Auto Bild. Hij zei over de 2019-banden: "Ze zijn zo stijf dat je ze nauwelijks kunt laten werken op een baan met weinig grip. Wij hadden het probleem ook, maar zodra we ze op de juiste temperatuur hadden gebracht, is de prestatiewinst ongelooflijk."

Ferrari voorvleugel Australie 2019

4. De vierde theorie is dat Ferrari gewoon de set-up fout heeft gemaakt in Melbourne."Het is moeilijk om de juiste set-up voor deze nieuwe auto's te vinden. Ferrari heeft absoluut een verkeerde afslag genomen, maar er is geen fundamenteel probleem," aldus Mercedes teambaas Toto Wolff, die werd geciteerd door het persbureau van DPA. Vettel is het daarmee eens: "We hebben alle ingrediënten voor een sterke auto en niet elk circuit is zoals Melbourne."

5. En de vijfde theorie is dat Ferrari in 2019 geen rijervaring heeft. "De tactieken die werden gebruikt voor Vettel toonden aan dat ze niet begrepen hoe de medium band van Pirelli werkte", zei Maurizio Voltini, die schreef voor Autosprint. "Mijn conclusie is dat ze hun juiste koers verloren tijdens het weekend. Ik denk dat ze de prijs betaald hebben voor Kimi Raikkonen, Antonio Giovinazzi en Daniil Kvyat, die er nu niet meer zijn."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS