Karting • GK4 Kartseries

Autosport-piloten Sam Dejonghe als Gilles Magnus terug in de kart bij de BEKC

Uitgegeven door Bas Kaligis • 21 maart 2019 09:00

Een autosport-loopbaan op topniveau zonder karting is bijna onmogelijk. Karting is de kraamkamer van de Formule 1 en de autosport in het algemeen. Op jeugdige leeftijd worden er al veel racekilometers verreden en leren rijders omgaan met druk, met teleurstellingen, het afstellen van de kart, inhalen, racen in verkeer en ga zo maar door. En de kart blijft altijd lonken. Zo ook voor de Belgische autosportcoureurs Sam Dejonghe en Gilles Magnus. Karting zit in hun roots en als ze even tijd hebben stappen de coureurs graag weer in de kart.

Zowel Sam Dejonghe als Gilles Magnus deden mee aan de eerste Endurancerace van de BEKC in Mariembourg. We zagen louter een grote glimlach op de gezichten van deze snelle Belgische piloten.

"Na twee jaar niet gekart te hebben dacht ik, ik ga nog eens karten", verklaarde Dejonghe. ”En had ik dus in januari een schakelkart gekocht. Het team van BKC vroeg vorige week of ik mee wilde rijden. En ik zei, waarom niet!” De competitiviteit komt altijd naar boven drijven. De race was voor het plezier, maar uiteindelijk wilde Dejonghe toch competitief zijn. En dat bleek al snel want met een moordend tempo ging hij ervandoor. Tot de equipe wat tegenslag kreeg, en wat terugviel, maar de smile was groot toen hij uitstapte.

Hoe zit het met het autoracen? "Ik heb een driejarig contract bij Mahindra Racing als reservecoureur maar het doel is om te racen. Maar dat wordt in de Formule E elke dag moeilijker. Met Pascal Wehrlein die heel snel is en Jerome d' Ambrosio die meedoet in de top van het kampioenschap. Het is heel interessant want het is een van de weinige vormen van autosport die zo innoverend is. Of dat je er nu voor of tegen bent, als coureur is het interessant omdat het constant in ontwikkeling is. In tegenstelling tot de Formule 1 durf ik te zeggen. Er is bij ons zoveel te ontdekken. Het is zo'n grijs gebied dat we elke week, en ik zit bijna iedere week wel in de simulator, wel nieuwe dingen uitvinden. Om het beter te managen, beter te begrijpen en betere info te geven aan de coureurs en ingenieurs. Ik leer er gigantisch veel bij op super hoog niveau. Het is fantastisch om in zo'n omgeving te mogen zijn. Mahindra Racing is een Indisch team maar we hebben headquarters in Engeland en Spanje. De technische kant wordt gerund door Campos Racing.”

Buiten de Formula E, richt Dejonghe zijn pijlen op de Belcar, waar hij racet met ex-wielrenner Tom Boonen. “Tom en ik zijn al lang vrienden, we trainen samen veel ongeveer drie keer per week. Ik wilde meer rijden dan maar af en toe maar hun auto's zaten vol. Toen heb ik het idee geopperd om het samen met Tom te doen. Die heb ik gewoon gepitched en ben met hem verder gaan trainen. En heb hem gezegd met die Porsche kun je in de klasse winnen maar nooit algemeen. Dat triggerde hem en toen heb ik Tom uitgelegd wat het plan was. En hij zei meteen ja , binnen anderhalve maand hadden we het rond.”

Ook Gilles Magnus stapte weer eens in de kart bij de BEKC. De talentvolle piloot is bezig met een mooie autocarrière. Van Formulaauto’s naar GT’s, maar in Mariembourg deed hij mee met karten in een endurancerace op het circuit van Mariembourg bij het team van SFP Racing van Franky Saeys. “Frankie contacteerde mij en karten blijft leuk. Het was voor mij alweer twee jaar geleden. Ik werd dus gebeld en gevraagd of ik mee wilde doen. Het kwam voorheen nooit uit met mijn kalender maar deze keer wel. Ik hou van Mariembourg het is een leuk circuit. dus waarom niet. We hebben plezier, de sfeer is ontspannen. Het is erg leuk om mee te doen, en karten houd mij fit en scherp.”

Na een succesvolle loopbaan in de kartsport ging Gilles in 2016 naar de single-seater. “In 2016 hebben we de beslissing gemaakt om Formule 4 te gaan rijden in Frankrijk. Dit was het enige kampioenschap wat financieel haalbaar was en waar we steun van Renault konden krijgen. Daar ben ik in mijn eerste seizoen Formule 4 kampioen geworden . Daarna wilde ik de opstap maken naar Euro Formule 2.0 maar dat kostte erg veel geld.” Nu bereiden zijn autosport-activiteiten zich uit naar de GT’s en toerwagens. “Eind vorig jaar ben ik verkozen bij het RACB National team. Dit betekent dat zij zorg dragen voor heel mijn entourage, fysieke en mentale training, management en ook de financiële kant van mijn seizoen. Ze hebben mij de kans gegeven om TCR Europe te rijden voor het hele seizoen met Audi. In de GT3 heb ik al met Audi gereden, en mooie resultaten neergezet. Het doel is om uiteraard officieel Audi coureur te worden en daar te kunnen doorstoten met Comtoyou Racing.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS