Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Oreca wil een hypercar gaan bouwen: "We hebben diepgaande studies gedaan en niet afgewacht totdat..."

Uitgegeven door Wim Boekel • 8 februari 2019 17:02

Oreca kijkt naar de mogelijkheden om in de nieuwe Hypercar-klasse van het FIA World Endurance Championship te gaan racen. Het plan is om in 2020/21 met een klantenprogramma in deze nieuwe klasse van het kampioenschap uit te gaan komen. De geruchten gaan dat Rebellion Racing met de Franse fabrikant in gesprek is. Het team rijdt op dit moment met de Rebellion R13, die door Oreca gebouwd is, in de LMP1-klasse.

null


“Ik denk dat de regels behoorlijk aantrekkelijk zijn”, zei de technisch directeur van Oreca, David Floury, tegen het Amerikaanse Sportscar365. “Het is zeker dat het de kosten relatief verlaagd ten opzichte van wat de fabriek de laatste paar jaar aan een LMP1 moest besteden. Vanuit het perspectief van een privéteam gaat het zeker de kosten wat laten toenemen.”

“Zeker van onze kant hebben we wat studies gedaan om de technische kant te onderzoeken. We hebben dat met volledige overgave gedaan en we hebben niet gewacht met een nieuw project totdat we een toezegging van een klant hadden. Ons doel is om er klaar voor te zijn.”

Ondanks dat het nog wat te vroeg is dat teams zoals Rebellion zich laten vastleggen, zei de Fransman dat een lijn waarbij een sportwagen of supercar in kleine aantallen wordt gebouwd, een ideaal pad is. Een aantal fabrikanten hebben gezegd dat het tijdpad naar de introductie van de klasse in 2020/21 erg kort is. Floury onderkent dit.

Rebellion Oreca Hypercar we love rebellion

“Op zijn zachtst gezegd wordt het eerste jaar erg uitdagend", zegt de technisch directeur van Oreca. “Het lijkt meer en meer onrealistisch om in te stappen, tenminste bij de aanvang van het eerste seizoen. Misschien is het in de loop van het seizoen mogelijk.”

Volgens Floury hebben de teams dan ook geen andere keuze dan om de LMP1 non-hybride in het eerste seizoen nog mee te laten rijden, omdat het verwachte aantal nieuwe hypercars laag gaat zijn. “Op dit moment is dat nog niet duidelijk, maar ik denk dat er geen keuze is”, zegt Floury over het langer behouden van de LMP1’s. “Er zijn niet veel nieuwe auto’s, omdat ik denk dat de timing erg krap is. Als er een grote interesse van vele OEM-fabrikanten is, dan is de timing om het eerste jaar in te stappen eigenlijk een brug te ver. De meesten van hen hebben dan ook nog niet bevestigd. Ik denk dat het nodig is dat we een soort van ‘grandfathering’ nodig hebben, om te verzekeren dat er genoeg auto’s op de grid staan.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS