DTM

Is de komst van Aston Martin de oplossing voor de DTM?: "Ik weet niet of ze de redding zijn"

Uitgegeven door Wim Boekel • 19 december 2018 13:01

De DTM moet meer merken dan alleen Aston Martin binnenhalen, zo vindt BMW Motorsport-directeur Jens Marquardt. Na het vertrek van Mercedes, komt het toerwagenkampioenschap met het Britse merk weer terug op drie merken. Aston Martin, wat samenwerkt met R-Motorsport en HWA, komt nu binnen met de regels die overgaan in de Class One, die met het Japanse Super GT worden gedeeld.

Jens Marquardt BMW M MOtorsport teamchef

“Ik weet niet of ze de redding op lange termijn zijn”, zei Marquardt tegen het Engelse Autosport over de komst van het Britse merk. “Ze zijn een derde fabrikant, maar ik denk dat het doel was om het kampioenschap op zoveel mogelijk pilaren te zetten als we kunnen. Privéteams zijn daar ook een onderdeel van, privéteams met de mogelijkheid om op het niveau van een fabrieksteam te presteren, wat exact hetzelfde materiaal, dezelfde kansen betekent. Ik denk dat het verleden ons geleerd heeft dat als we op een beperkt aantal schouders vertrouwen, de stabiliteit altijd fragiel is. Om het op zoveel mogelijk schouders te leggen, is zeker de beste manier. Met Gerhard [Berger, voorzitter van de ITR], zijn de discussies met Aston Martin een goeie stap, of R-Motorsport, of hoe je het ook maar wilt noemen. Zeker, de Class One-regels, het doel om op de middellange termijn meer fabrikanten er bij betrokken te krijgen en meer gevestigde teams, om zoveel mogelijk stabiliteit als je kunt te krijgen.”

De inspanning van R-Motorsport Aston Martin gaat niet op dezelfde wijze door de fabriek ondersteund worden als dat bij BMW en Audi het geval is. Hierdoor wordt hun marketing beperkt, maar dit is niet zo zeer een zorg", denkt de Duitser.

Aston Martin DTM Le Mans 2018

“Uiteindelijk wil je niet de fabrikanten in de spotlight, je wilt de teams en de coureurs in de spotlight zien”, zei Marquardt. “Dat is het doel en daar gaan we mee door. Het is duidelijk dat het je je als fabrikant zo veel mogelijk profileert, omdat je auto’s hebt die tenminste op productieauto’s kijken. Je hebt een nauwe band met het merk, je kan veel van je product hier tonen. Ik zie het niet als een noodzaak om het zo te laten zijn. Het hele pakket is interessant voor de mensen om naar het circuit te komen en te gaan kijken naar de races. Dat moet herkent worden en dat is waaraan we moeten werken. Ik denk dat de fans meer geïnteresseerd zijn in de teams en de coureurs, dan dat ze er in grote aantallen zijn voor wat de fabrikant toont.” BMW wil in 2019 met twee klantenauto’s gaan rijden, Audi heeft dit inmiddels gerealiseerd met het Belgische WRT.

BMW turbo DTM 2019

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS