Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

ByKolles wil een hypercar gaan bouwen en vechten met de fabrikanten: "We willen ooit de 24 Uren van Le Mans winnen"

Uitgegeven door Wim Boekel • 16 december 2018 15:09

ByKolles heeft bekend gemaakt dat zij de intentie hebben om een Hypercar te gaan bouwen volgens de regels van deze klasse in de FIA World Endurance Championship. Volgens tambaas Manfredi Ravetto is de planning al begonnen voor 2020. Het Oostenrijkse team rijdt op dit moment met de zelfgebouwde CLM P1/01 in de LMP1-klasse van het kampioenschap en wil dus ook met het nieuwe model in 2020/21 blijven deelnemen.

ByKolles Spa 2018

“We willen erbij zijn en we werken er hard aan”, zei de teambaas tegen Endurance-Info. “Nu moeten we nog onderhandelen met onze business partners. Dr. Kolles wil in deze categorie instappen. We wachten ook op wat verduidelijking van de regels, maar het voorgestelde pakket zorgt ervoor dat we er onderdeel van uitmaken.” De auto wordt naar verwachting in eigen huis gebouwd en Ravetto zegt dat de mogelijkheden voor de aandrijving onderzocht worden. Hierbij zijn verschillende hybride systemen nodig, die verplicht is onder de nieuwe regels. De wens van de Italiaan is om door te gaan met Nissan, die op dit moment de 3.0 liter V6 Nismo VRX 30A levert aan het team.

“De regels zijn net vrijgegeven, dus heb je weinig tijd om te evalueren”, zei de teambaas. “We weten dat het project veel financiële middelen vraagt. Als dat er is, als het imago ook positief is, dan kan dit kampioenschap krachtiger worden dan de F1. De ACO en de FIA werken in die richting. We voelen de wil en motivatie van iedereen.” Onder deze regels is het aan privateers toegestaan om auto’s te bouwen, die niet voldoen aan de productie vereisten. Dit is wel afhankelijk van de oorsprong van de motor en het hybride systeem. ByKolles is het tweede privéteam na Glickenhaus, die interesse toont in de klasse. Daarnaast worden in het eerste seizoen de fabrikant Toyota en mogelijk Aston Martin verwacht. Ravetto verwacht dat de nieuwe klasse hen in staat stelt om tegen de fabrikanten te kunnen vechten voor overwinningen, zowel in de WEC-races als de 24 uur van Le Mans.

ByKolles Le Mans 2018 RX foto Peter Vader

“De nieuwe regels passen veel beter bij de privéteams dan de huidige” zegt de Italiaan. “Het is veel beter dan een EoT of een BoP. Veel dingen worden onder controle gehouden, zowel aero als de hybridisatie. Van onze kant gaan we door met het ontwikkelen van een structuur. We hebben nu 45 mensen aan het werk, die werken aan verschillende disciplines van de engineering. Dit team was zes jaar geleden nog actief in de Formule 1. Ik heb vertrouwen in de toekomst van het WEC. Dr. Kolles wil de 24 uur van Le Mans winnen en ik heb geen seconde twijfel dat we dat op een dag gaan bereiken. Winnen van Le Mans is het meest lastige ding dat er in de autosport is. Dr. Kolles weet hoe geduldig te zijn om het eindpunt te behalen. Hij wacht daarvoor op het juiste moment.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS