Formule 1

BMW overweegt de stap naar het Japanse Super GT; Audi is voorzichtiger maar sluit het niet uit

Uitgegeven door Wim Boekel • 14 december 2018 14:08

BMW kan ook fabrieksauto’s die voldoen aan het ‘Class One’-reglement in de toekomst naar het Japanse Super GT gaan sturen. De DTM en Super GT hebben sinds het begin van het jaar een gezamenlijk set regels gekregen, waarbij in het Duitse toerwagenkampioenschap bijvoorbeeld afscheid is genomen van de V8 atmosferische motor. Hierdoor is de mogelijkheid aanwezig voor fabrikanten uit de DTM, Audi en BMW, zich bij de Japanse Super GT-klasse te voegen.

DTM Super GT Class 1

“Het is zeker een optie”, reageerde BMW Motorsport-directeur Jens Marquardt. “Maar het gaat betekenen dat we eigenlijk het aantal auto’s die we kunnen inzetten in Europa moeten beperken. Als we zes of acht auto’s in Europa moeten inzetten, dan is de kans om aanvullende auto’s in de Japanse klasse in te zetten behoorlijk beperkt. Tenzij we in de toekomst, indien er gereden wordt door privéteams en fabrikanten, we terug kunnen naar vier fabrieksauto’s, dan zeggen we 'waarom niet?' Als ze er dan ook voor zorgen dat het Super GT uitbreidt naar heel Azië, dan dat het puur gericht is op Japan, dan is het helemaal interessant. Een nationaal kampioenschap is altijd minder aantrekkelijk dan een regionaal.”

“Dit is ook de reden waarom we met de ITR zo hard gewerkt hebben om van de DTM een meer Europees kampioenschap te maken, dan een Duits kampioenschap. Met 50/50 races, in Duitsland versus de rest van Europa, zijn het de eerste stappen in die richting”, aldus Marquardt.

DTM meets Super GT Hockenheim

Ook Dieter Gass is door het Engelse magazine gevraagd of er kansen zijn dat Audi in de Super GT gaat rijden. “Het is mogelijk, dat is duidelijk”, zei de motorsport directeur van Audi. “Op dit moment hebben we geen plannen voor de nabije toekomst. Maar als eerste: zeg nooit nooit. Ik was twee jaar geleden in Subo en maakte kennis met een Japans team dat Audi’s runt in de GT300, Hitotsuyama. Zij kwamen naar me toe omdat ze heel geïnteresseerd zijn in het inzetten van de auto’s. Op het moment gaat het proces stap-voor-stap, we moeten het van de grond krijgen en dan zien of en hoe we mogelijk kunnen uitbreiden.”

Tegelijkertijd zei BMW manager Marquardt dat hij goede hoop heeft op de komst van Honda, Lexus en Nissan naar de DTM. “Dat is altijd het idee achter de Class One-regels geweest, dat we de kans geven aan alle fabrikanten in de DTM en Super GT, om deel te nemen op beide continenten, als ze voelen dat de markt aanwezig is en het platform juist voor hen is”, aldus de Duitser. “Het is duidelijk dat er gesprekken zijn geweest, de gezamenlijke evenementen een soort van manier zijn om te 'teasen' en om alle mogelijkheden in de praktijk alvast af te tasten.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS