Formule 1

Charles Leclerc mag blij zijn: "Camera geeft ons een beter beeld van het bovenlijf van de coureur"

Uitgegeven door Bart • 9 december 2018 20:15

Het was één van de spectaculairste crashes van 2018. Fernando Alonso vloog kort na de start van de Grand Prix van België door de lucht en scheerde daarbij over de Sauber van Charles Leclerc. De Monegask kwam er zonder letsel vanaf en dat was grotendeels te danken aan de halo op zijn auto. De FIA heeft de crash onderzocht en vond uit dat de halo tien keer veiliger is dan met een zogenoemd 'aeroscreen'.

Charles Leclerc


In de Formule 1 heeft Red Bull met een aeroscreen getest en ook in de Indycar is er met het alternatief voor de halo getest. Volgens racedirecteur Charlie Whiting had het scherm Leclerc slechts voor 10% beschermd ten opzichten van de halo. "Het aeroscreen is veel minder effectief dan de halo."

Red Bull


Verwacht wordt dat de halo bij de intrede van de nieuwe regels in 2021 een redesign zal krijgen. De nieuwe variant zal onder meer een camera krijgen die gericht is op de coureur. Veiligheidsexpert van de FIA Adam Baker bevestigt dat tegenover Autosport. "De nieuwe generatie halo behoort tot de plannen voor 2021. De halo is een belangrijk aspect voor het ontwerp van de auto. De camera geeft ons een beter beeld van het bovenlijf van de coureur en de impact in cockpit zonder dat het zicht en het stuur gehinderd worden."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS