Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

De ACO legt de regels rond de motoren van de Hypercars verder uit: "Alleen op productie-units gebaseerd..."

Uitgegeven door Wim Boekel • 7 december 2018 09:00

De regels rond de aandrijving van de nieuwe Hypercar-klasse van het FIA World Endurance Championship zijn verder verduidelijkt door de regelmakers. De nieuwe motoren en hybride systemen mogen alleen op productie-units gebaseerd zijn, zo leek het standpunt bij de presentatie van de regels in juni tijdens de 24 uur van Le Mans. De regels lijken nu te zeggen dat het afgeleide motoren en hybride systemen van straatauto’s moeten zijn. Volgens de sportief directeur van de ACO zijn er nu twee soorten regels voor zowel de interne motor als de kinetische generator op de voorwielen.

Glickenhaus Hypercar

“De motor kan op de productie gebaseerd zijn of het kan een pure racemotor zijn”, zei de Fransman tegen het Engelse Autosport. “Als je start met een productie-motor, zijn er minder restricties, zoals het gebruik van een variabele timing op de nokkenas, mits deze is gebruikt op de straatauto. Hetzelfde geldt voor de hybride systemen. Er wordt slechts één elektrische motor toegestaan, maar je kunt er twee gebruiken als die ook bij de reguliere systemen voor de openbare weg worden toegepast.”

Overigens moeten er minimaal 25 motoren gebouwd gaan worden, die voor het einde van het eerste seizoen waarin geracet wordt, gefabriceerd moeten zijn. Daarnaast moeten er 100 auto’s voor het einde van het tweede seizoen gebouwd zijn.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS