Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

Laatste VLN-zege 2018 naar Falken Porsche, Yelmer Buurman derde

Uitgegeven door Miguel Bosch • 28 oktober 2018 20:05

De laatste VLN-race op de Nürburgring-Nordschleife van 2018 is gewonnen door Falken Motorsports. Het Porsche-team pakte met een andere pitstopstrategie de leiding en won voor de tweede keer dit jaar. Yelmer Buurman werd derde, Nick Catsburg pakte de vierde plaats.



Na een vanwege mist vertraagd begin van de kwalificatie reed Walkenhorst Motorsport BMW M6 GT3-coureur en 24 Uur van Spa-winnaar Christian Krognes wederom een nieuw ronderecord. Hij verbeterde zijn oude record naar 7:52.578 en pakte daarmee pole-position. Ondanks zijn sterke optreden in de ochtend duurde zijn race op kop van het veld niet lang: bij het uitkomen van een Code 60-zone bij de eerste bocht pakte Christopher Mies in de Land Motorsport Audi R8 LMS GT3 al na één ronde de leiding af. Maar ook Mies lag niet lang aan de leiding: binnen enkele ronden moest hij met technische problemen opgeven.

Klaus Bachler nam in zijn Falken Motorsports Porsche 991 GT3R de leiding over en hield deze tot aan de eerste serie pitstops vast. Het door Schnabl Engineering gerunde team rekte de stints tot 8 ronden waardoor Bachler en co-piloot Martin Ragginger bij de eerste twee pitstops veel tijd kwijt waren aan de minimale pitstoptijd, maar hun derde pitstop in het vierde en laatste uur veel later in de race konden afwerken en profiteren van een kortere pitstop. Het gaf Ragginger de leiding, waarna hij de Porsche onbedreigd naar de zege in de wedstrijd én de Speed-Trophäe—het kampioenschap voor het algemene klassement—stuurde.



Raffaele Marciello bracht de HTP Motorsport Mercedes-AMG GT3 als tweede over de finish. De Italiaan kon zich in het laatste uur eindelijk van de Black Falcon Mercedes-AMG GT3 ontdoen en de achtervolging op Ragginger inzetten. Ragginger liet zich echter niet gek maken door de opstormende AMG. HTP kwam uiteindelijk op een achterstand van slechts 5 seconden binnen. Door een andere strategie lagen Raffaele Marciello en teamgenoten Maximilian Götz en Patrick Assenheimer grote delen van de wedstrijd op kop.

Na drie overwinningen op de Nürburgring in 2018 sloot Black Falcon het jaar af met een derde plaats. Voorwaardelijke Blancpain GT Endurance-kampioenen Yelmer Buurman en Luca Stolz gingen samen met Hubert Haupt de strijd aan in de groene Mercedes-AMG GT3 en vochten lange tijd met HTP om de leiding in de wedstrijd. Buurman kon echter niet voorkomen dat Marciello in het derde uur met een aanzienlijke voorsprong de pits verliet en uit het zicht van de Gelderlander verdween. Buurman besloot daarop geen risico's meer te nemen en de derde plaats veilig te stellen.



Nick Catsburg kwam in de BMW M6 GT3 van Rowe Racing in actie. Met plaats vier miste hij net het podium.


Milan Dontje werd 33ste algemeen en vierde in de SP8-klasse met een aangepaste Audi R8 LMS GT4 van Phoenix Racing. Marco van Ramshorst werd knap 50ste. De Nederlander kwam wederom uit in de PB-Per4-mance Porsche Cayman S 718.

Het VLN-kampioenschap komt dit jaar op naam van Adrenalin Motorsport. Coureurs Christopher Rink, Danny Brink en Phillipp Leisen raceten hun Pixum-oranje-blauwe BMW 325i e90 naar zes zeges in de drukbezette V4-klasse waarmee ze genoeg punten scoorden om zowel VLN-Meister als kampioen in de Produktionswagen-Trophäe te worden.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS