Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

ByKolles verloor tussen de 100pk en 150pk: "We kwamen 30 km/u tekort op het rechte stuk"

Uitgegeven door Wim Boekel • 17 oktober 2018 11:40

ByKolles miste maar liefst 100pk tijdens de '6 Hours of Fuji'. De renstal had al snel een probleem met de turbo van de LMP1-bolide. De auto, die gedeeld werd door Tom Dillmann, Oliver Webb en James Rossiter, eindigde met een achterstand van elf ronden op de Toyota en zeven ronden achter de beste privateerauto van Rebellion Racing. Volgens Dillmann lag de reden van het niet competitief zijn door verlies aan turbodruk van de Nissan twinturbo, waardoor er behoorlijk wat vermogen verloren ging.

ByKolles Le Mans 2018 RX foto Peter Vader

“Na tien minuten verloren we de druk aan één kant, aan één turbo”, zei Dillmann tegen het Engelse Autosport. “Nissan gaf ons een inschatting, we verloren 100 of 150 pk. We kwamen 30 km/u tekort op het rechte stuk. Het wisselen had ook te lang geduurd, we hadden te veel tijd verloren, dus besloten we om door te gaan en zodoende te proberen om te overleven. Het was lastig. We waren aan het einde van de race amper sneller op het rechte stuk dan de GT’s en om de LMP2’s te passeren was erg lastig. De auto heeft een grote stap gemaakt in vergelijking met de vorige keer toen ik hem reed, het is zonde wat er gebeurde. Zonder dat probleem denk ik dat we één of twee ronden achter de Rebellion geëindigd waren.”

Rossiter reed voor het eerst sinds Spa 2017 in de auto. “Er zijn duidelijk veel zaken die verbeterd zijn”, zei de coureur. “Er zijn veel dingen die we moeten verbeteren aan de balans van de achterkant van de auto, het bandenmanagement moet beter en daar bovenop is er de downforce en de efficiency die aandacht verdient.” Rossiter zei ook dat hij gevraagd is voor de volgende race in Shanghai, maar hij weet nog niet zeker of hij dat doet.

Tom Dillman zei dat hij wel aanwezig is in China, voor de volgende race van het FIA WEC. Dit weekend was de eerste keer dat we zonder problemen in de vrije training konden rijden”, reageerde Dillmann. “In Spa en Le Mans hadden we veel problemen, we begonnen altijd aan de race terwijl we nog niet klaar waren en vervolgens was de balans van de auto niet goed in de race. Met hetzelfde soort weekend zonder problemen, kunnen we voor P4 vechten of P5 en als er minder problemen komen dan we nu steeds hebben, dan kunnen we misschien op het podium eindigen.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS