Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Toyota domineert ook tijdens thuisrace in Fuji; Racing Team Nederland als zevende over de eindstreep

Uitgegeven door Wim Boekel • 14 oktober 2018 14:10

Ondanks dat de Toyota TS050 Hybrid #7 vanaf de laatste plek op de grid startte, pakten Jose Maria Lopez, Kamui Kobayashi en Mike Conway de eerste overwinning van het seizoen 2018/19 van het FIA World Endurance Championship. Achter de drie coureurs reden teamgenoten Sebastien Buemi, Kazuki Nakajima en Fernando Alonso naar de tweede plek.

WEC Toyota TS050 Hybrid Fuji

Kobayashi mocht de auto over de finish brengen en lag 11,440 seconden voor op Sebastien Buemi. Het was Mike Conway die halverwege de race een voorsprong van vijftien seconden op Buemi pakte. In de stint daarna zette Lopez dat door en wist hij de voorsprong op Alonso, die inmiddels het stuurtje van Buemi had overgenomen, verder uit te bouwen. Als derde kwamen Andre Lotterer, Bruno Senna en Neel Jani over de finish. De Rebellion moest vier ronden op de Toyota’s toegeven. De Rebellion vocht met de BR Engineering BR1 van SMP Racing, maar een technisch probleem aan de Russische bolide beëindigde het gevecht. Vervolgens was het Jenson Button die de ByKolles nog inhaalde, waardoor hij naar de vijfde plaats reed.

Zowel Rebellion als SMP Racing raakten overigens een auto kwijt. De Rebellion met het startnummer 3 werd door Gustavo Menezes uit de wedstrijd gereden. De LMP2-coureur klapte in half natte weersomstandigheden op de Rebellion. Matevos Isaakyan moet de BR Engineering BR1 aan de kant zetten met pech. Ook de DragonSpeed auto moest de race al vroeg beëindigen met een technisch probleem.

In de LMP2 ging de overwinning naar Jackie Chan DC Racing. De Maleisische lineup met Weiron Tan, Nabil Jeffri en Jazeman Jaafar domineerde de wedstrijd en wonnen met 26 seconden voorsprong op hun teamgenoten. Ho-Pin Tung bracht de auto over de finish. Racing Team Nederland eindigde in hun klasse op de zevende en tevens laatste plaats.

Porsche pakte in de GTE-Pro de overwinning met Kevin Estre en Michael Christensen. Het was BMW die tevreden terug kon kijken, omdat Tom Blomqvist en Antonio Felix da Costa met twaalf seconden achterstand als tweede tweede over de finish kwamen en daarmee mocht het merk uit Bayern voor het eerst sinds haar debuut naar het podium. Na een flink gevecht in deze klasse, was het Andy Priaulx, die de auto deelde met Harry Tincknell, die als derde over de finish kwam. Nick Catsburg eindigde met teamgenoot Martin Tomczyk als achtste.

Toch was er de nodige pech voor diverse coureurs, want Sam Bird moest met zijn Ferrari het gevecht opgeven vanwege een probleem aan de ophanging linksachter. Deze was ontstaan toen de Brit in aanvaring kwam met de DragonSpeed-LMP2. Aston Martin, die van pole vertrok, had een probleem om het tempo te volgen. Het Britse team kwam niet verder dan de zevende en negende plek.

In de GTE-Am ging de overwinning eveneens naar Porsche. Jörg Bergmeister, Patrick Lindsey en Egidio Perfetti wonnen met 20 seconden voorsprong op de Porsche van Demspey-Proton met Matteo Cairoli, Giorgio Roda en Satoshi Hoshino. TF Sport eindigde op de derde plek met de Aston Martin Vantage.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS