Autosport Internationiaal Singleseaters • Formule E

Praatjes of toekomst? Alejandro Agag: "Formule E gaat de belangrijkste tak van autosport ter wereld worden"

Uitgegeven door Wim Boekel • 4 oktober 2018 12:08

Volgens Formule E-directeur Alejandro Agag gaat de Formule 1 in de komende vijf jaar onder druk te komen staan van het elektrische racen voor wat betreft de populariteit. De Spanjaard waarschuwde dat zijn klasse mogelijk de Formule 1 zelfs gaat inhalen. Dat zegt Agag in een podcast met voormalig F1-wereldkampioen Nico Rosberg, die zelf ook aandelen in de FE heeft.

Formule E Spark

“Ik denk dat ze in vijf jaar tijd heel veel warmte gaan voelen”, zei de FE-directeur. “Ik denk het over tien jaar heel lastig wordt als ze niet overschakelen op elektrisch. Maar eigenlijk kunnen ze dat niet en gaan dus echt de druk voelen om naar elektrisch over te schakelen. Over tien jaar zijn de elektrische auto’s net zo snel als de verbrandingsauto’s. Dus wanneer deze auto’s zo snel zijn, wat is dan de reden om bij de oude technologie te blijven? Je moet overstappen naar de nieuwe technologie. Ik denk dat wanneer de industrie elektrisch is, Formule E de belangrijkste tak van autosport ter wereld gaat zijn.” De Formule E staat, net als de Formule 1, onder toezicht van de FIA en heeft 25 jaar lang een exclusieve licentie op een elektrisch kampioenschap. Ross Brawn, sportief directeur bij de Formule 1, zei al eerder dat hij niet denkt dat zijn sport voor altijd vast zit aan de verbrandingsmotor. Ondanks dat men in 2021 met een V6 turbomotor verdergaat die gebruik maakt van hybride systemen.

Agag zei tegen Rosberg dat de Formule E bijna klapte in haar debuutseizoen, omdat men oorspronkelijk maar kapitaal had voor drie races. “Op een bepaald moment punt was ik een leverancier 25 miljoen dollar schuldig en had ik slechts 10.000 dollar op de bank. Dat was een vervelende situatie”, zei Agag. “We bereikten eigenlijk echt de limiet. Ik moest uit eigen zak het luchtvervoer van de auto’s betalen om naar Miami te gaan.” Daarna kocht John Malone van Liberty Global en Discovery Communications een aandeel en volgden er nog een aantal anderen. De rechtenhouder van de Formule 1 is Liberty Media. Tegenover het Amerikaanse Motorsport vertelde Agag eerder al dat hij de aandelen terug wilde kopen voor 600 miljoen euro, om zodoende weer volledig eigenaar te worden. “Liberty en Discovery willen niet verkopen”, zei de Spanjaard daarover.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS