Autosport Internationaal Toerwagens • Blancpain Endurance Series

Stephane Ratel schetst opwindende 2019-seizoensplannen voor zijn wereldwijd geliefde SRO-GT raceseries

Uitgegeven door Peter Vader • 9 oktober 2018 14:19

Het belangrijkste nieuws betreft de kampioenschappen in het sprintformat, die momenteel bekend staan ​​als de Blancpain GT Series Sprint Cup, Blancpain GT Series Asia en Pirelli World Challenge GT. Vanaf 2019 zal dit trio een nieuw mondiaal initiatief lanceren: de Blancpain GT World Challenge.

Deze spannende internationale raceserie zal GT3-fabrikanten, partners en teams de kans bieden om het tegen elkaar op te nemen in wereldwijde klantenraces, waarbij het succes van hun prestaties op een werkelijk wereldwijde schaal te meten zal zijn. Elke serie behoudt zijn huidige status van individueel kampioenschap en blijft verreden worden als Blancpain GT World Challenge Europe, Blancpain GT World Challenge Asia en Blancpain GT World Challenge America.

SRO Motorsports activities scheme 2019

Geïnspireerd door het concept dat met succes uitgeprobeerd werd in de Intercontinental GT Challenge, waarbij fabrikanten met elkaar concurreren via lokale teams, kunnen elk van de twaalf huidige GT3-fabrikanten een aantal van twaalf coureurs selecteren, die punten kunnen behalen voor hun merk in de algemene Blancpain GT World Challenge. Deze rijders worden verdeeld over de drie continentale sprintseries, waarvan er vier meedoen aan de World Challenge Europe, vier in de World Challenge America en vier in de World Challenge Asia.

Om alle coureursklassen volledig te integreren, moet elke groep een ster bevatten (geclassificeerd als platina), een goede professional (geclassificeerd goud), een opkomende stercoureur of een zeer ervaren non-professional (geclassificeerd zilver) en een 'gentleman driver' of een voormalige sterrijder (geclassificeerd als brons). Met de grote fabrikanten die streven naar het laten zien van hun uitmuntendheid in de competitieve arena van internationaal racen met klanten, zal de nieuwe Blancpain GT World Challenge de competitie op de rails zetten naar een nieuw niveau in 2019 en daarna.

Nog meer actie in 2018

Deze plannen bieden veel belofte voor de toekomst en zullen zich de komende maanden blijven ontwikkelen. Na het spannende weekend met de grote finale van het Blancpain GT Series-seizoen op het Circuit de Barcelona-Catalunya, blijven er voor 2018 nog drie belangrijke data op de SRO Motorsports Group-kalender staan.

Van 12 tot en met 14 oktober vindt de GT4 Sprint Cup Finale plaats in Hockenheim in het kader van de laatste ronde van de DTM, terwijl op 26 en 28 oktober de Intercontinental GT Challenge haar succesvolle tweede seizoen met de California 8 Hours zal afronden. Tot slot, op 30 november-1 december, sluiten de langverwachte FIA ​​GT Nations Cup en GT4 International Cup het seizoen af, ​​als onderdeel van het inaugurele Bahrain GT Festival.

De aandacht zal daarna verschuiven naar een heel druk 2019. De kalender zal opnieuw worden gevuld met de op de fabrikant gerichte Intercontinental GT Challenge, die volgend jaar zal uitbreiden naar vijf evenementen op even zoveel continenten. Het schema zoals onthuld tijdens de Total 24 Hours of Spa blijft ongewijzigd, met uitzondering van een kleine aanpassing van de California 8 Hours, die nu zal plaatsvinden op 30-31 maart.

Europa: consistentie voor succesvolle GT3- en GT4-series

In Europa blijft SRO prominent aanwezig op de belangrijkste circuits van het continent. De Blancpain GT Series-kalender 2019 blijft ongewijzigd ten opzichte van de versie die dit jaar werd gepresenteerd in de Total 24 Hours of Spa, bestaande uit vijf Endurance Cup-races en vijf Sprint Cup-evenementen. Net als bij de Total 24 Hours of Spa, die punten scoort voor de Intercontinental GT Challenge en de Blancpain GT-reeks, telt de Sprint Cup mee voor zowel de Blancpain GT-reeks als de Blancpain GT World Challenge Europe.

Toegang tot de Pro-klasse van de Endurance Cup, inclusief de Total 24 Hours of Spa, blijft beperkt tot fabrikanten die deelnemen aan de volledige Intercontinental GT Challenge, de volledige Blancpain GT-serie of de volledige Blancpain GT World-Challenge.

Na vele besprekingen met betrokkenen in de paddock zijn er verbeteringen aangebracht om het sportieve aspect van de raceserie te verbeteren. Een verbod op privé testen zal vanaf het begin tot het einde van het seizoen worden geïmplementeerd. Er zullen vijf officiële tests in het seizoen plaatsvinden als onderdeel van Blancpain GT Series-evenementen, inclusief de traditionele Total 24 Hours of Spa-testdag.

Stephane Ratel press conference
Organisator Stephane Ratel maakt de plannen en kalender van SRO Motorsports voor 2019 bekend tijdens een persconferentie

In de Total 24 Hours of Spa zelf is de technische pitstop van vijf minuten nu op elk moment tijdens de race toegestaan. De behoefte aan een "wave-by"-regel zal ook worden geëvalueerd.

In de Blancpain GT Series Sprint Cup (ook gelabeld als Blancpain GT World Challenge Europe) zal de pitstopprocedure worden herzien en, in het belang van de veiligheid, mogen monteurs slechts één wiel tegelijkertijd dragen. Wat erbij komt is, in een poging om de amateurgeest van het kampioenschap te versterken, zal er een minimale pitstop-tijd worden geïntroduceerd voor de Am Cup, en mogelijk ook voor de Pro-Am-klasse, die momenteel verder wordt bestudeerd. Zoals eerder het geval was, is er geen minimale pitstoptijd voor deelnemers in de klassen Pro en Silver Cup.

2018 was een belangrijk jaar voor de GT4 European Series, met indrukwekkende startvelden die in elke race met elkaar de strijd aangingen. Het GT4-format behoudt zijn kampioenschap bestaande uit zes ronden in 2019, waarbij elk team de Blancpain GT Series-evenementen ondersteunt. Bovendien voegt een Spa GT4 Endurance Cup een extra, vijf uur durende wedstrijd toe, als onderdeel van de Spa Speedweek. Net als in 2018 wordt dit in het weekend voorafgaand aan de Total 24 Hours of Spa (20/21 juli) georganiseerd.

Een nieuwe GT4-serie wordt gelanceerd in Duitsland, onder franchise van de ADAC en bovendien in plaats van de GT4 Central European Cup, zonder datumclashes met de GT4 European Series. Omdat er voor alle GT4-wagens een prestatieverhoging wordt toegepast, zal het FFSA GT4 France-kampioenschap bovendien de Coupe de France omvatten, die geschikt is voor auto's die de nieuwe prestatieniveaus niet kunnen halen.

De Blancpain GT Sports Club zal in 2019 uit vijf races bestaan, altijd met twee races van gelijke afstand. Deze zullen variëren van 30 tot 45 minuten, afhankelijk van het evenement, waarbij de startopstelling wordt bepaald via een kwalificatiesessie van 15 minuten. Deelnemers hebben ook toegang tot de Blancpain GT Series Endurance Cup Bronze-test.

Naast zijn GT3-auto's zal de Blancpain GT Sports Club in 2019 de het debuut hebben van de nieuwe GT2-categorie. Deze klasse groeit zoals gepland, en tot nu toe hebben zes fabrikanten hun belangstelling kenbaar gemaakt.

Amerika: vaker aanwezig op de beste circuits

Vanwege de verwerving van een meerderheidsbelang in WC Vision LLC, de eigenaar van de Pirelli World Challenge, zal SRO Motorsports Group in 2019 full-time aanwezig zijn op het Amerikaanse continent. De Blancpain GT World Challenge America zal bestaan ​​uit zeven evenementen op locaties van hoog niveau, te beginnen bij COTA (2-3 maart) en af ​​te sluiten met een grote finale op 19 en 20 oktober.

Vanwege het 'new-for-2019-format' worden tijdens ieder evenement twee races van 90 minuten verreden, als onderdeel van het succesvolle twee- of driedaagse Europese wedstrijdprogramma. Al deze Blancpain GT World Challenge America-evenementen worden begeleid door de ervaren personeelscrew van de SRO.

Het GT4-format wordt geherstructureerd in geval van twee series. GT4 America Sprint (voorheen GTS) zal acht nationale races verrijden, inclusief grote evenementen naast de IndyCar-serie in St. Petersburg (9-10 maart) en Long Beach (13-14 april), en eindigt als onderdeel van de grote finale in oktober. De serie bevat één rijder per auto, waarbij concurrenten tot en met Gold-classificatie in aanmerking komen.

GT4 America Sprint X neemt deel aan acht nationale evenementen, te beginnen bij COTA en vervolgens wordt er deelgenomen aan de Blancpain GT World Challenge America voor de rest van de kalender. Dit zal resulteren in een bezetting van twee Pro-Am coureurs per raceauto, met regionale GT4 America East- en West-titels die toegekend uit vijf van de acht races. TC America zal een kalender met zeven wedstrijden voor de TCR-, TC- en TCA-klassen bevatten, waardoor deze groeiende categorie vrij is om haar eigen identiteit te ontwikkelen.

Azië: nieuwe naam voor GT3 en lancering van een een nieuwe GT4-serie

De hernoemde Blancpain GT World Challenge Asia zal in 2019 verreden worden op zes circuits en in vijf landen, met een ongewijzigde kalender van de versie die werd onthuld tijdens de Total 24 Hours of Spa. Het eerder aangekondigde evenement op Shanghai International Circuit is bevestigd voor 21-22 september en hier zullen alle teams verplicht zijn om ten minste één coureur met een Aziatisch paspoort in te zetten.

Ten slotte zal in 2019, naast de op de GT3 gerichte Blancpain GT World Challenge Asia, ook een zelfstandige GT4-categorie worden geïntroduceerd, die afzonderlijk zal deelnemen aan de meeste van de zes evenementen. Deze serie is alleen bestemd voor Aziatische inwoners en zal exclusief voor Am-coureurs zijn.

Met deze plannen, die bedoelt zijn voor het seizoen 2019, begint een nieuw en opwindend hoofdstuk voor de SRO Motorsports Group onder leiding van Stephane Ratel en zijn wereldwijd geliefde GT-raceseries.

logo Blancpain GT World Challenge

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS