Autosport Internationiaal Singleseaters • Formule E

Directeur Formule E vindt vierwielaandrijving voor zijn auto's maar niets: "Was in 1901 al op de weg, innovatief? Nee, niet bepaald"

Uitgegeven door Wim Boekel • 1 oktober 2018 13:25

De tweede generatie Formule E-auto moet nog aangekondigd worden, maar over de derde versie van de elektrische auto wordt al gesproken. Één van de opties die genoemd wordt is om een volledig vierwielaangedreven auto te ontwikkelen als één van de innovaties. FE-directeur Alejandro Agag ziet dat echter niet zitten. De Spanjaard wil dat FE zich op de juiste gebieden richt, ook al levert dat onenigheid met de fabrikanten op.

Formule E generatie 2

“Wat de sleutel is, is om de relevantie voor de straat te behouden. We hebben wat interessante discussies met OEM’s gehad over hoe de generatie 3 zou moeten zijn”, sprak Agag uit tijdens het Motorsport Leaders Business Formul in Londen. “We mogen ons gelukkig prijzen dat we zo nauw samenwerken met de FIA en dat we op één lijn staan. Dus de FIA en de organisatoren hebben dezelfde doelen om de kosten te beheersen en om relevant voor de weg te zijn.”

“Om je een voorbeeld te geven, dit is nog niet finaal, voor de generatie 3 is er een gedachtengang over vierwielaandrijving en over ultra-snel laden. Voor mij is het een duidelijke keuze: de eerste vierwielaangedreven auto verscheen in 1901 op de weg, dus moet iemand me vertellen dat de innovatie met vier-wiel aandrijving iets bijzonders is? Ik zie het niet. Supersnel laden kan de wereld van de elektrische auto’s veranderen. Je gaat naar een elektrisch station, hoe je het ook noemt, en in twee minuten is je batterij vol. Dat gaat wel relevant zijn, dus het is voor mij duidelijk dat we dat pad op moeten gaan. Het is niet altijd makkelijk om het aan grote OEM’s uit te leggen, die een super expertise op het gebied van vier-wiel aandrijving hebben.”

Volgens Agag gaat de nieuwe generatie 2-auto drie seizoenen rijden voordat hij vervangen gaat worden door de derde generatie. De tweede auto was een kindje van FIA-president Jean Todt. Agag geeft nu toe dat hij een hele andere weg in wilde met de huidige auto.

“Ik wilde die auto eigenlijk niet”, zei de FE-directeur. “We hadden twee ontwerpen en ik hield van mijn ontwerp en Jean hield van zijn ontwerp. Het is duidelijk dat we Jean Todt z’n ideeën gezien hebben en ik moet zeggen, Jean's ontwerp was beter dan mijn ontwerp. Toen ik de auto gebouwd zag worden, stuurde ik een bericht naar Jean en ik zie: ‘Luister Jean, je zat goed en ik zat fout. Jouw ontwerp is fantastisch’. Dat is weer een les: ‘Wanneer Jean zijn gedachten ergens op zet, is het beter om aan iets anders te denken. Het komt vanzelf goed, maar hij gaat er wel voor!”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS