Autosport Internationiaal Singleseaters • FIA Formule 3

Richard Verschoor rijdt zich in de kijker: "Ik kwam terug in mijn oude riedeltje van inhalen"

Uitgegeven door Bas Kaligis • 29 augustus 2018 17:51

Met een spetterende inhaalrace van de 17e naar de zevende plaats heeft Richard Verschoor op zijn debuut in de GP3 Series meteen zijn visitekaartje afgegeven. Voor het oog van tienduizenden Nederlandse fans reed de 17-jarige KNAF Talent First-coureur zich op Spa meteen in de kijker. Verschoor was met name tevreden over de sterke progressie die hij in het weekend boekte, vooral omdat hij de eerste race vanuit de pitstraat moest starten. In de sprintrace op zondag maakte hij echter alles goed met de ene na de andere mooie passeeractie.

Richard Verschoor MP GP3

Verschoor nam bij MP Motorsport de auto over van Dorian Boccolacci, die bij het Nederlandse team naar de Formule 2 was doorgeschoven. De coureur uit Benschop keerde zo terug op het oude nest, het team uit Westmaas waarmee hij in 2016 tweevoudig Formule 4-kampioen werd. Na anderhalf jaar Formule Renault, met soms moeizaam verlopende weekenden, wachtte nu een nieuwe uitdaging: de GP3.

De vrije training en kwalificatie op Spa leverden een bemoedigende 15e plaats op, in een auto die nog volledig nieuw voor Verschoor was. Daarna volgde echter een deceptie: het KTF-autorensporttalent had de weegbrug gemist en werd om die reden uit de uitslag van de kwalificatie geschrapt.

“Het ging naar mijn gevoel vanaf het begin best okee, ook omdat ik maar vier push-rondjes kon doen in de vrije training”, vertelt de KTF-coureur. “15e is dan niet slecht. Zeker als je bedenkt dat het gat tussen de Formule Renault en de GP3 echt niet normaal groot is. In de kwalificatie werd het ook 15e, maar het had zonder verkeer negende of tiende kunnen zijn. Maar ja, toen heb ik zelf de weegbrug gemist. Een domme fout, ik had natuurlijk zelf beter moeten opletten.”

Het resultaat was dat Verschoor de eerste race vanuit de pitstraat moest starten. Bepaald niet ideaal, zo vond hij zelf ook. “Een koude, opdrogende baan, dan wil je beginnen op goed opgewarmde banden. Starten vanuit de pitlane is dan het ergste wat je kunt hebben. Aan uiteindelijk P17 heb je niet veel, dus ik heb de race maar gebruikt om echt aan de auto te wennen.”

Richard Verschoor

Hoe snel de KTF-coureur had geleerd, bleek in de sprintrace op zondag. Vanaf de 17e startplaats schonk Verschoor het Nederlandse publiek een prachtige inhaalrace, die hem een zevende plaats opleverde en dus meteen zijn eerste twee GP3-punten. “Ik kwam terug in mijn oude riedeltje van inhalen, inhalen. Alle frustratie van het afgelopen seizoen viel van me af, ik heb er echt van genoten! Ik ben erg blij met de progressie die ik dit weekend heb geboekt.”

De GP3-auto van Dallara met de 3,4-liter V6 van Mécachrome die zo’n 400 pk produceert, blijkt goed bij Verschoor te passen, zo legt hij uit. Het is een totaal andere rijervaring in vergelijking met de Tatuus die hij in de Formule Renault reed. “De banden zijn anders, je hebt meer dan het dubbele aan power, DRS – eigenlijk is alles anders. Maar het wende ook wel weer snel. En je moet een GP3-auto netter rijden, zoals je een raceauto hoort te rijden. Dit ligt me gewoon beter.”

Het komende weekend moet Verschoor meteen wéér aan de bak. Het KTF-talent kan er niet op wachten. “Ja, heerlijk. Monza is eigenlijk te makkelijk, met maar zes bochten, dus iedereen kan er hard gaan. Maar tegelijk is het ook niet makkelijk, want het verschil zit dus in de kleine dingen. En het is anders dan de andere circuits, omdat je echt met low downforce rijdt. Dus het gaat om goed naar de data kijken en finetunen. Ik kijk ernaar uit!”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS