Autosport NL • Autosport NL Diversen

Tweede podium voor 15-jarige autocoureur Daan Pijl in Ford Fiesta Sprint Cup

Uitgegeven door Bart • 24 augustus 2018 16:50

De net 15-jarige autocoureur Daan Pijl heeft zondag bij de Gamma Racing Days zijn talent kunnen tonen. In de tweede race van de Ford Fiesta Sprint Cup behaalde de Amsterdammer de tweede plaats achter racewinnaar Loek Hartog. Pijl bouwt en onderhoudt de auto samen met zijn vader en neemt het als privateer op tegen de coureurs van de grote teams. En met succes. Zijn eerste podiumplaats behaalde hij begin juli al bij de Superprix in het Belgische Zolder.

Daan Pijl


Zo reed Pijl in het kader van de Ford Fiesta Sprint Cup al op drie spraakmakende circuits: Zandvoort, Zolder en afgelopen weekend in Assen. Op het TT Circuit waren, verspreid over twee dagen, liefst 100.000 racefans aanwezig om onder meer Formule 1-coureur Carlos Sainz aan het werk te zien. Niet iedere fan had direct door dat Pijl de coureur van de Ford Fiesta met startnummer 77 was. “Toen ik mijn auto ging halen in het parc fermé stonden twee jongens van 17 of 18 jaar bij mijn auto te kijken. Ik zei ‘mooie auto hé?’, vroegen ze of het de auto van mijn vader was. ‘Nee, ik rij er in’. Ze konden niet geloven dat ik als 15-jarige aan de race mee deed.”

Het is kenmerkend voor de opmars van de talentvolle coureur die wordt bijgestaan door routinier Cor Euser. Op 11-jarige leeftijd kreeg Pijl als verjaardagscadeau een oude BMW uit de 7 serie. Na school en in de weekenden was hij aan de auto aan het sleutelen. “Ik wilde mijn eigen raceauto bouwen. Ik heb alles uit de auto gehaald en hem weer opnieuw opgebouwd. De auto staat er nog steeds.”

Euser heeft inmiddels de grens van duizend races gepasseerd en herkent het talent van Pijl die op zijn 13e zijn eerste race reed. “Bij mijn van de licentiecursus in februari 2017 was Cor één van mijn examinatoren. Mijn coach vertelde dat ik pas 13 was en Cor geloofde dat niet. Hij vond me een talent en vroeg me een keer langs te komen. Ik heb toen in een BMW 318ti Compact aan de DRDO meegedaan. Cor zei dat ik een rondetijd van 2:10 moest kunnen rijden. In de vrije training reed ik 2:13, in de kwalificatie 2:10, in de eerste race 2:09 en in de tweede race 2:08. Ik had geen schade gereden en was met de langzaamste auto niet als laatste geëindigd. We hebben daarna contact gehouden en hij helpt me enorm.”

Op het circuit van Zolder kreeg hij nog meer tips van Euser. “We hebben een passagiersstoel gemonteerd en hij geeft me dan tips waar ik nog winst kan boeken. We kijken ook alle beelden terug en bespreken zo de races. Hij vertelt dan waar ik beter kan wachten of wanneer ik moet aanvallen. Die tips, dat is heel fijn.”

Als privateer tegen de grote jongens is het soms enorm aanpoten, maar toch pakt de jongste coureur van het veld het op zijn eigen wijze aan. “In de paddock in Zolder stonden we tegenover het team van Bas Koeten Racing. Op vrijdag was er een rustdag en zaten wij rustig op een stoeltje. We zagen dat ze dag en nacht bezig waren met schroeven, meten, wegen en uitlijnen. Wij deden eigenlijk niks en hebben alleen de sticker van een sponsor op de auto geplakt.”

Daan Pijl


In Assen gebeurde min of meer hetzelfde. “Zaterdag had ik bij een ongeluk een band door midden gesneden. Tot zondagochtend hebben we niks aan de auto gedaan. Een beetje recht getimmerd, schoongemaakt en de wielen gemonteerd. Andere teams zijn veel meer bezig met uitlijnen en zo.”

De Ford Fiesta Sprint Cup wordt gehouden bij grote evenementen als de Jumbo Racedagen en de Gamma Racing Days. Er komen veel grote namen in actie, maar Pijl houdt zijn focus op zijn eigen race. “Bij de Jumbo Racedagen heb ik wel een beetje rondgekeken en bij een wedstrijd van Cor zag ik dat er geen plekje op de tribune meer vrij was. Maar als je rijdt, valt dat niet op. De focus ligt volledig op de baan. Natuurlijk is het leuk als er in de paddock veel mensen bij je auto komen kijken.”

Pijl geniet van de sfeer rondom de Cup-klasse. “Ik droom niet van een toekomst in de Formule 1. Ik kijk ook geen Formule 1-races. Het liefst zou ik in de GT4 of GT3 rijden en later wellicht in de LMP’s. Het is mijn droom om met de autosport geld te verdienen. Bij de F1 gaat het vooral om politiek en is er geen sfeer. Dat is hier zo mooi. Het is een soort familie met een leuke sfeer en iedereen is aardig voor elkaar.”

De Ford Fiesta Sprint Cup is nu halverwege het seizoen na drie van de zes raceweekenden. Pijl reed dit jaar ook een 10 uursrace van de DNRT en rijdt in september met Euser de 24 uur van Assen en Zandvoort. “Ik ben nog niet echt met komend jaar bezig. We hebben de Fiesta gekocht, dus ik denk dat ik ook volgend jaar deze klasse rij. Omdat we de auto al hebben, geeft dat ons wel een voorsprong. Dan wordt het ook minder duur dan dit jaar.”

Daan wil via deze weg graag Cor Euser bedanken en ook dankt hij zijn sponsoren Premium Classics, Unit45, PCS313, PayU, AdviesPol, Happy Panda, Equip, Dinitrol, RT Vision, Carlogic en Veldhuis Reclame.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS