Karting • WSK

Glenn van Berlo vindt juiste snelheid in groot topveld: "Plaats in de top vijf had er ingezeten"

Uitgegeven door Bas Kaligis • 7 februari 2018 12:35

ADRIA – Met zijn derde plaats in de prefinale van de WSK Super Master Series bewees karter Glenn van Berlo zondag dat hij zich ook in een internationaal topveld uitstekend staande kan houden. De zestienjarige Veghelaar van Zanardi Racing had voldoende aanknopingspunten gezien voor een mooi seizoen. Daar veranderde een jammerlijke lekke band in de finale van de OK-klasse niets aan.

Glenn van Berlo WSK

“We waren heel blij met die derde plaats in de prefinale”, zei Glenn, die een week eerder al de Champions Cup had gereden op het Italiaanse circuit. “Vorige week ging het hier nog best wel moeizaam. Toen hadden we nog problemen met het chassis en konden we wat tijd vinden in de motor. Willemjan (Keijzer, teammanager van Zanardi, red.) en motortuner Michel Blanken hebben de week erna hard gewerkt om die tijd te vinden. Dat is gelukt.”

In de kwalificatie reed Glenn naar elfde tijd en dat betekende dat hij tijdens de drie heats telkens van de elfde plaats moest starten. Daarin werd de fabrieksrijder achtereenvolgens dertiende, tweede en twaalfde. Tijdens de laatste twee heats regende het en daar wist de snelle Brabander wel raad mee. “Dan is het wat makkelijker om naar voren te komen. De tweede heat ging heel goed, en dat gold ook voor de derde. Ik had opnieuw de goede snelheid. Helaas ging ik in de zevende ronde iets te veel over de kerbstones en spinde ik. Gelukkig kon ik de kart nog aanhouden, maar daarna moest ik achteraan opnieuw beginnen. Uiteindelijk ben ik nog naar de twaalfde plek gereden.”

Een opsteker was dat het inmiddels duidelijk was geworden dat het met de snelheid van zijn Zanardi goed zat. Een hele verbetering ten opzichte van de races tijdens de Champions Cup. Dat bleek ook uit de uitslagen. Zijn gecombineerde resultaten van de heats zorgden voor de zesde startplaats in de prefinale. “Dat was een goede uitgangspositie om naar voren te kunnen komen. Vanaf die plaats kun je je in ieder geval mengen in de strijd om de koppositie. Dat ging goed. Ik heb mooie gevechten gehad.”

Uiteindelijk werd de sympathieke coureur knap derde, een resultaat waar hij terecht trots op was, gezien de zware concurrentie in het sterke veld dat uit maar liefst 58 top-rijders bestond. “Ik heb dit weekend flinke stappen kunnen maken door het harde werken van Willemjan en Michel”, concludeerde Glenn tevreden.

Glenn van Berlo

In de finale wilde hij de kroon op zijn weekeinde zetten, maar het noodlot besliste anders. Door een lekke band viel hij uit. Glenn: “De finale ging in het begin heel goed. Wel had ik een moeilijke start omdat ik aan de buitenkant moest starten. Daar kwam je iets moeilijker weg dan aan de binnenkant. Ik verloor een paar plekken, maar ik kwam snel naar voren. In ronde vier of vijf reed de kopgroep weg van het middenveld.”

Op dat moment bevond hij zich in een zevenkoppige kopgroep. “Mijn snelheid was goed, want elke ronde kwam ik dichterbij aan de nummer zes. Maar een stukje voor de chicane klapte mijn linkerachterband gedeeltelijk van de velg. De band was leeggelopen en de kart trok helemaal naar links. Ik werd vol over de kerbstones getrokken, kwam los en toen ging ik eraf. Ik kwam nog wel terug op de baan, maar met een lekke band kun je niet meer rijden.”

Het betekende een DNF, helaas. “Dat was echt zuur, want een plaats in de top vijf had er ingezeten. Dit was pure pech, daar kun je niets aan doen. De laatste tijd heb ik sowieso weinig geluk gehad. Ik hoop dan ook dat het de komende races eindelijk eens mee gaat zitten.”

Glenn krijgt over een kleine drie weken de kans om zich te revancheren. Dan staat op het circuit van Lonato de tweede ronde van het WSK op het programma. Hij kijkt ernaar uit. “Op die baan heb ik al aardig wat rondjes gereden. Er zijn daar veel plekken om in te halen en je rijdt er met hoge snelheden. Ik heb er dan ook veel zin in!”

Glenn van Berlo wordt in zijn raceactiviteiten ondersteund door District 54, Van Berlo Bedrijfsvloeren, Zanardi Racing Team, Xeramic, Rob van den Heuvel Auto’s, Chica Chico en Home Autotainment.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS