Autosport Internationaal Toerwagens • Renault Mégane Trophy

Hoeveel tegenslag kan een coureur hebben? "Hopelijk zit de pechduivel..."

Uitgegeven door Bas Kaligis • 2 oktober 2012 13:18

LE CASTELLET – Kelvin Snoeks heeft afgelopen weekend tijdens de voorlaatste ronde van de Eurocup Mégane Trophy op het circuit van Paul Ricard, dat eigendom is van F1-baas Ecclestone, niet bepaald het geluk aan zijn zijde gehad. Onder wisselende weersomstandigheden verloor de TDS Racing coureur om verschillende redenen al in de beginfase van beide manches veel terrein ten opzichte van zijn concurrenten, waardoor hij steevast in de achtervolging moest. In de tussenstand van het kampioenschap neemt Snoeks nog wel de zesde plaats in.

Autocoureur Kelvin Snoeks

Snoeks benutte de twee vrije trainingen op vrijdag om de voor hem nog onbekende omloop in Zuid-Frankrijk goed onder de knie te krijgen. Ondanks dat hij nog nooit eerder op het 5,842 kilometer lange circuit nabij Marseille had gereden, kwam Snoeks in beide sessies tot een zesde tijd.

Omdat het weer op zaterdag echter compleet omgeslagen is - van een aangenaam najaarszonnetje naar een regenachtige herfstdag – moet Snoeks in de tijdtraining nagenoeg weer van vooraf aan beginnen om zich het circuit eigen te maken. Nadat hij redelijk gewend is geraakt aan de verraderlijke omstandigheden zet hij in de eerste kwalificatietraining de vijfde tijd op de klokken en eigent hij zich voor de tweede race op zondag zelfs de derde startplaats toe!

Kelvin Snoeks

KELVIN SNOEKS: “Mede door de veranderde weersomstandigheden was het niet makkelijk om mezelf te acclimatiseren op dit uitdagende circuit. Ik durf zelfs wel te stellen dat dit een van de meest technische banen is waar ik tot nu toe op gereden heb. Nadat ik in de eerste kwalificatiesessie het wat rustiger aan had gedaan om te wennen aan de natte baan, kwam ik in de tweede sessie goed op stoom. In mijn snelle ronde werd ik zelfs nog flink opgehouden, maar dat maakte qua positie niet uit. Maar ik ben tevreden met deze uitgangsposities en ben van plan er in de races het beste van te gaan maken!”

Op een nog immer natte baan gaat op zaterdagmiddag de eerste manche op HTTT-circuit achter de safety-car van start. Het voor het kampioenschap concurrerende team van Oregon trekt na drie ronden al direct strategisch ten aanval door haar rijders naar binnen te halen voor de verplichte pitstop. Het blijkt een meesterzet, want hoewel TDS Racing haar coureurs, waaronder Snoeks, in de daaropvolgende ronde ook naar binnenroept is de wedstrijd eigenlijk al direct beslist. Voor Snoeks, die in de pitstraat zo’n twaalf seconden achter Bas Schothorst moet wachten tot zijn pit crew met hem klaar is, zijn de druiven helemaal zuur: hij komt pas weer op de dertiende plaats terug de baan op.

Door nog zes man in te halen beperkt Snoeks enigszins de schade tot de zevende plaats, maar kan hij allesbehalve tevreden zijn met het verloop van de openingsrace van het weekend.

Ook in de tweede race op zondag wordt het verloop van de wedstrijd al in de aanvangsfase bepaald. Bij de start komt Snoeks in contact met de wagen van zijn teamgenoot Wim Beelen waardoor zijn band beschadigt raakt. Hierdoor moet Snoeks aan het einde van de eerste ronde zijn pitcrew opzoeken om een nieuwe band te laten monteren, waarna hij net als zaterdag weer in de achtervolging moet. Hoewel het later in de race weer begint te druppelen, stuurt Snoeks zijn bolide ook op zondag naar de zevende plaats aan de meet.

Kelvin Snoeks

KELVIN SNOEKS: “Het was me het weekend wel. Op zaterdag was het team niet alert genoeg om snel de strategie van Oregon over te nemen, waardoor zij direct met de topposities aan de haal konden gaan. Ook de uitvoer van onze pitstop liet te wensen over. Ik moest eerst twaalf seconden wachten op Bas alvorens zelf geholpen te worden, waarmee mijn race direct over was. Op zondag raakten Wim en ik elkaar bij de start, waarbij mijn band beschadigd raakte. Ik verloor al 30 seconden in mijn inlap, waardoor ik ook nu weer de achtervolging in moest. Kortom, ik ben niet heel gelukkig geweest dit weekend. Hopelijk zit de pechduivel in de seizoensfinales van het HDI-Gerling Dutch GT Championship (volgende week op Circuit Park Zandvoort) en de Eurocup Mégane Trophy niet langer op mijn schouder, zodat ik het jaar waardig kan afsluiten!

UITSLAG RACE 1 EUROCUP MÉGANE TROPHY – PAUL RICARD 29.09.2012
01. Albert Costa (ESP) Oregon Team 1 16 ronden, 43:45.080
02. Fabien Thuner (SUI) Oregon Team 2 + 04.376s
03. Niccolo Nalio (ITA) Oregon Team 1 + 07.301s
07. Kelvin Snoeks (NED) TDS Racing + 38.651s

UITSLAG RACE 1 EUROCUP MÉGANE TROPHY – PAUL RICARD 29.09.2012
01. Albert Costa (ESP) Oregon Team 1 19 ronden, 42:57.202
02. Bas Schothorst (NED) TDS Racing + 02.492s
03. Niccolo Nalio (ITA) Oregon Team 1 + 05.070s
07. Kelvin Snoeks (NED) TDS Racing + 1:25.243s

Bekijk de goedverzorgde website eens van Kelvin Snoeks

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS