Autosport NL • TDC

Tweede zege Roeleveld in Toerwagen Diesel Cup op nat Spa-Francorchamps

Uitgegeven door Tim Biesbrouck • 9 oktober 2011 13:01

FRANCORCHAMPS (8 oktober 2011) – Na de winst op het droge circuit van Spa-Francorchamps, heeft Marcel Roeleveld ook bewezen dat hij met de Volvo C30 D5 snel is in de regen. Hij pakte op zaterdag zijn tweede zege van het weekend en eindigde voor Jeroen Dik (Volkswagen Golf 5) en het tweetal Max Braams en Donald Molenaar (BMW 123d). Ondanks de podiumplaats van Dik werd de titelstrijd nog niet in België beslist. Met nog twee races te gaan heeft hij nog slechts een paar punten nodig om kampioen te worden.

Marcel Roeleveld pakt tweede zege op nat Spa-Francorchamps

Ferdinand Kool (BMW 123d) hoopte ook de tweede race op het podium te eindigen en ging voortvarend van start in een gecombineerd veld met behalve de Toerwagen Diesel Cup ook de DNRT Zomer Endurance Cup. Hij dook als leider de eerste bocht in, maar werd tegelijkertijd aangetikt. De overige deelnemers konden de onfortuinlijke coureur ontwijken, maar een klassering in de topdrie leek verkeken. Bij de eerste doorkomst had Ronald Morien (Volkswagen Golf 5) de leiding in handen. Samen met Max Braams en Jeroen Dik vormde Morien de kopgroep. In het eerste half uur kwamen de coureurs weinig aan racen toe vanwege twee afzonderlijke incidenten op de baan waarbij de wedstrijd werd geneutraliseerd. Dat betekende dat men maximaal zestig kilometer per uur mocht rijden.

De pitstraat was reeds geopend nadat de wedstrijd voor de tweede maal was hervat. Marcel Roeleveld – die vierde lag – dook gelijk naar binnen voor de verplichte stop, evenals Morien die met technische problemen de race moest staken. Nadat iedereen de pitstop had volbracht, vochten Braams, Dik en Roeleveld voor de overwinning. Ondanks een derde kortstondige situatie van code zestig, ontbrandde de strijd voor de mogelijke zege in de laatste vijftien minuten van de wedstrijd. Daarbij lag Dik op kop, voor Roeleveld. Braams had na de pitstop het stuur overgegeven aan Donald Molenaar die bij de eerste twee aanklampte.

Dik passeerde als eerste de finishvlag, maar kreeg uiteindelijk een tijdstraf voor het inhalen onder code zestig. Daardoor liep hij de overwinning mis en werd als tweede geklasseerd. “Het ging fantastisch in de regen, dat was echt kicken”, zegt Dik overtuigend. Hij vertrok vanaf de twaalfde plaats en wist dat hij aan het begin van de wedstrijd veel terrein kon winnen. “Die eerste twee ronden zijn het belangrijkst. En ik wilde zoveel mogelijk punten scoren voor het kampioenschap, dus ik zette de knop om en ging er vol voor.”

Ook het tweetal Braams en Molenaar kreeg straf, maar eindigde toch nog als derde. “We zijn ontzettend blij met deze podiumplaats. Het team is heel het weekend bezig geweest om de auto te prepareren voor dit circuit en zij hebben topwerk afgeleverd”, complimenteert Donald Molenaar. “De laatste paar ronden hoopte ik te profiteren van het gevecht tussen Jeroen en Marcel, want aanvallen lukte niet.” Teamgenoot Max Braams reed net als Donald een gastrace. “Door de code zestig ben ik niet veel aan racen toegekomen. Maar met de herstarts seinde het team mij snel in waardoor ik extra meters kon goedmaken. Ik vond het leuk om met de Toerwagen Diesel Cup op deze baan te rijden.”

Maar de winst ging, net als gisteren, naar Marcel Roeleveld. “Gezien de punten ben ik dolblij met de overwinning, want nu maak ik nog kans om derde te worden in het kampioenschap”, zegt Roeleveld. “Natuurlijk was het leuker geweest om de overwinning op de baan uit te vechten dan dat er achteraf het een en ander wordt bepaald. Hoe dan ook geven de prestaties veel vertrouwen voor de Formido Finaleraces. Peter Achterberg en zijn mannen hebben de auto de laatste races constanter gemaakt en dat vertaalt zich in de resultaten. Ik hoop op een mooie strijd tijdens afsluitende wedstrijden.”

De laatste twee wedstrijden en ontknoping in de Toerwagen Diesel Cup vinden volgende week al plaats, 15 en 16 oktober tijdens de Formido Finaleraces op Circuit Park Zandvoort.

Uitslag DNRT Racing Days 2011
Race 2 Toerwagen Diesel Cup:
1. Marcel Roeleveld, Volvo C30 D5, 16 ronden,
2. Jeroen Dik, Volkswagen Golf 5, op 24,302,
3. Eq. Molenaar / Max Braams, BMW 123d, op 31,422,
4. Lev Fridman, BMW 120d, op 41,445,
5. Eq. Nooren / Barten, BMW 123d coupe, op 42,101,
6. Eq. Kool / Zumbrink, BMW 123d, op 43,567,
7. Eq. de Kleijn / Cornelissen, BMW 123d, op 1.07,889,
8. Rob Severs, BMW 123d, op 1.31,965,
9. Eq. Renate en Frank Wilschut, BMW 120d, op 1.54,618,
10. Eq. Zwart / Liesette Braams, BMW 123d, op 2.21,222,
11. Hugo Charles, BMW 120d, op 3.08,191,
12. Eq. Bouhuys / Van Os, BMW 320d, op 3.30,148,
13. Eq. Morien / De Groot, Volkswagen Golf 5, op 10 ronden.

Niet gestart:
14. Eq. van Rijswick / L’Ortye, BMW 120d,
15. Eq. Gras / Smeijsters, SEAT Leon.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS