Algemeen • Interview

Xclusief: Robert Doornbos: "Ik doe sowieso mee aan de Indianapolis 500, dat moet!"

Uitgegeven door Jordy Stuivenberg • 2 juni 2011 14:23

ASSEN - Robert Doornbos heeft er even op moeten wachten, maar dit weekeinde staat dan eindelijk zijn eerste raceweekeinde van 2011 op het programma. De voormalig F1-coureur verdedigt de kleuren van Team Nederland in de Superleague Formula. De klasse voor snelle eenzitters trapt af in Assen, dus de geboren Rotterdammer rijdt meteen een thuisrace. RaceXpress sprak met hem over het aankomende weekend, zijn lange winterstop en zijn plannen.



Doornbos rijdt in eerste instantie alleen de Superleaguerace in Assen, waar hij is binnengehaald als publiekstrekker. “Ik ben gevraagd om de race onder de aandacht te brengen”, zei Doornbos over zijn voorlopig eenmalige optreden. “Ik houd mijn opties open en wil graag meer races rijden als dat kan.”



Opvallen zal de Rotterdammer dit weekeinde sowieso. Zijn oude, vertrouwde helm kan hij namelijk thuislaten. “Ik word dit weekeinde gesponsord door kaasmaker ERU. Ze zijn heel enthousiast, dus hopelijk kunnen we samen door. ERU heeft een speciale kaashelm voor deze race laten maken. Als ik een van de races win, dan gaat die helm het publiek in.”



De Superleague Formula verlegt de focus van voetbal dit seizoen voor een groot deel naar landen. Doornbos begrijpt die switch. “In China of Mongolië kent niemand clubs als Corinthians, waar ik vorig jaar voor reed. Toen we gedurende het seizoen met vlaggetjes op de auto zijn gaan rijden pakte dat goed uit. De overstap naar het landenconcept is voor mij dan ook erg logisch.”



Doornbos is sowieso te spreken over het concept van de Superleague Formula. Zondag komen de rijders uit de klasse drie keer in actie in een tijdsbestek van slechts tweeënhalf uur. “Het concept is gek, maar goed. Het is uitdagend voor het team, dat de auto steeds klaar moet make, én voor de rijders.”



Doornbos’ eerste raceweekeinde van 2011 is dus uitdagend, thuis zitten was dat ook. Niet alleen voor de coureur, maar ook voor zijn omgeving. “Het wordt wel weer tijd dat ik ga racen, want de mensen om me heen werden echt gek van me. Autosport is mijn leven. TIen jaar lang wordt het steeds intenser, tot in de Formule 1 en de IndyCars. Als ik niet race, mis ik die kick, want dezelfde uitdaging vind je nergens. Ik heb wel aanbiedingen gekregen, maar niet van topteams. En in de achterhoede rijden wil ik niet.”



De wens van Doornbos om niet meer in de achterhoede te rijden, sluit automatisch bepaalde mogelijkheden uit. “Hoe moeilijk het ook is, de Formule 1 heb ik inmiddels uit mijn hoofd gezet. Dat is alleen mogelijk met veel sponsorgeld en dan rij je nog niet bij een topteam. Ik wil een heel seizoen IndyCar rijden, dat is mijn doel. Ik doe sowieso mee aan de Indianapolis 500, dat moet! We hebben veel contact met Andretti Autosport om volgend jaar de vierde wagen te rijden. Dan komt het nieuwe chassis van Dallara en wil ik erbij zijn.”



Zijn droom om weer in Amerika aan de slag te gaan zorgde afgelopen weekeinde voor kriebels. Ook het vuur laaide meteen weer op bij Doornbos. “Ik wil terug. Je ziet aan Dan Wheldon hoe gek het kan lopen. Hij zat net als ik thuis en vond alleen een sponsor voor de Indy 500. Dat hij wint met een klein team als Bryan Herta Autosport laat zien dat je elke kans moet pakken.”



The American Dream is echter geen optie voor Doornbos in 2011. Hij kijkt met een schuin naar de grote Europese series. “Misschien rijd ik volgend jaar wel sportscars, dat kan ook. De 24 uur van Le Mans bijvoorbeeld. Als ik dat doe, wil ik wel instappen bij een topteam in de LMP1. Ik heb geen zin om in een GT te stappen en 24 uur lang in mijn spiegels te moeten kijken. Ook DTM is een optie. Mercedes richtte zich dit jaar liever op jongens uit de Formule 3, maar het is zeker niet onmogelijk om volgend jaar voor BMW te rijden.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS