Formule 1

Drive to Survive: "Je hebt nooit een tekort aan drama, conflicten en karakters, maar veel van de serie is gewoon geluk"

Uitgegeven door Wim Boekel • 5 april 2020 12:04

Paul Martin is de producer van de Netflix-serie ‘Drive to Survive’. De serie die een blik achter de schermen van de Formule 1 geeft. In een interview met de officiële website van de Formule 1 vertelt Martin hoe hij en zijn team de plannen hadden gemaakt, maar dat de hele serie uiteindelijk een spel van toevallig geregistreerde momenten is. “Veel van de serie is gewoon geluk”, erkent Martin. “Als je naar de eerste serie kijkt, denk ik dat we niet hadden kunnen bedenken dat de wielen van de twee Haas-auto’s er letterlijk vanaf vlogen in Australië. Er was een periode in seizoen 1, waarin we echt dachten dat Daniel Ricciardo bij Red Bull ging blijven. Ik herinner me dat ik een telefoontje van zijn manager kreeg, waarin hij slechts zei: ‘Ik wil je het alvast even laten weten, maar er gaat aangekondigd worden dat we getekend hebben voor Renault’. En dat veranderde het hele verloop van het seizoen.”

Max Verstappen leads F1

“Het was hetzelfde met Mercedes in Duitsland. We zijn heel gelukkig geweest om een paar keer op het juiste moment, op de juiste plaats te zijn geweest in de afgelopen twee jaar en ik denk dat het zeker het geval was in Hockenheim. Het was bijna het perfecte scenario voor Lewis, met wie het op die dag in het bijzonder helemaal niet goed ging. Het feit dat ze helemaal verkleed waren, de speciale livery en dan wakker worden op de racedag en het pijpenstelen regent. En dan de manier waarop de race zich ontvouwde. Ik denk niet dat wij of zij hadden verwacht dat ze zo’n rol in de race zouden spelen. Tegelijkertijd, ik heb nooit een gesprek met iemand van Mercedes gehad, die ons vroeg om dat deel uit de serie te halen.”

De serie is voor de Formule 1 en Netflix een enorm succes en Martin vertelt hoe hij bekendheid creëerde voor mannen als Haas-teambaas Guenther Steiner. Toch zegt de regisseur dat het allemaal niet gelukt was zonder de inspanningen van voormalig commercieel directeur van de Formule 1, Sean Bratches. “Er was een idee of het mogelijk zou zijn om een ‘achter-de-schermen’ te doen met slechts één Formule 1-team gedurende het hele seizoen. Sean vond het een mooi idee, maar had het gevoel dat hij iets groters wilde doen, dat gericht was op zoveel mogelijk teams. Dat gericht was om de Formule 1 in een compleet ander perspectief te tonen en dit te laten zien aan alle fans.”

“San had zoiets van: ‘Kijk, ik praat met alle platforms, ik wil een deal maken en als ik dat doe, zijn jouw jongens dan geïnteresseerd om het te produceren?’ Het was één van die gesprekken waarvan je nooit helemaal zeker weet of je er ook nog wat van gaat horen! Maar twee of drie maanden daarna kregen we een gesprek met Sean, die zei: ‘We gaan dit doen, we zijn niet zeker hoe, maar we willen graag dat jullie het gaan produceren.’ Helaas is het met de COVID-19 pandemie op het moment niet mogelijk om een derde seizoen te maken. Martin heeft echter geen twijfel dat zolang er geracet kan worden er een serie gemaakt kan worden. Je hebt nooit een tekort aan karakters en je hebt nooit een tekort aan drama en conflicten, die je nodig hebt voor deze serie”, aldus een gemotiveerde Paul Martin van Netflix.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS