Formule 1

FIA voert regelwijzigingen Formule 1 door na e-vote: DAS-systeem Mercedes vanaf 2021 verboden

Uitgegeven door Wim Boekel • 31 maart 2020 14:31

Het controversiële DAS-systeem wordt in 2021 verbannen, ondanks dat er in dat seizoen gereden gaat worden met dezelfde auto’s als dit jaar. De FIA heeft een aantal regelaanpassingen bekend gemaakt, waardoor zij sneller kan inspelen op de crisis, veroorzaakt door het coronavirus. De World Motor Sport Council heeft de voorstellen middels een e-vote aangenomen.

F1

De FIA heeft bevestigd dat Jean Todt, om de diverse vragen af te handelen met betrekking tot het uitstellen en annuleren van evenementen in diverse autosportklassen, de autorisatie heeft gekregen om dit naar eigen inzicht af te handelen. Hierdoor kan de Fransman direct beslissingen nemen voor het 2020-seizoen met betrekking tot de organisatie van internationale evenementen, daar waar de urgentie dit vereist.

Wat betreft de Formule 1 in het bijzonder, zijn de aanpassingen van de sportieve reglementen goedgekeurd. Hierdoor hebben zowel de FIA als de Formule 1 meer armslag gekregen om op de crisis te reageren en om een passende racekalender in elkaar te zetten. Daarbij worden de commerciële waarde van het kampioenschap en de daarbij behorende kosten, zo goed mogelijk bewaakt. Hierdoor kan de kalender aangepast worden, zonder dat daarover gestemd hoeft te worden. Daarbij is ook de mogelijkheid inbegrepen om het sluiten van de fabrieken met drie weken te verlengen. Deze sluiting, als vervanging van de zomerpauze, loopt op dit moment al.

De motorenfabrikanten Mercedes, Ferrari, Renault en Honda moeten ook de fabrieken drie weken sluiten. Dit geldt ook voor de toeleveranciers. Het is leveranciers niet toegestaan de productie door te laten draaien of de testfaciliteit te gebruiken. Ook het produceren van PU-onderdelen, testonderdelen, gereedschappen, het leveren van reserveonderdelen of het assembleren van een PU of delen daarvan, is verboden. Daarnaast is het werk van een medewerker, consultant of onderaannemer in het engineeringsproces ook niet toegestaan, evenals andere activiteiten als ontwerp, ontwikkeling, productie of dyno-testen van de PU.

Daarop vooruitlopend, mocht het aantal GP's onder de 22 geplande races vallen, in geval er bijvoorbeeld veertien Grands Prix of zelfs minder verreden worden, dan mag elke coureur niet meer dan twee van elk van de PU-onderdelen gebruiken. Hieronder vallen de motor, de MGU-H, de MGU-K, de turbocharger, energieopslag en control electronics. Mochten er onverhoopt slechts elf races of minder worden verreden, dan mogen de coureurs niet meer dan twee motoren, twee MGU-Hs, MGU-Ks en twee turbochargers gebruiken.

De driedaagse young driver test aan het einde van het seizoen wordt teruggebracht naar één testdag, terwijl de verdere ontwikkeling van de aerodynamica voor 2020 verboden is. Opvallend is dat de FIA het door Mercedes ontwikkelde DAS-systeem niet toestaat in de regels voor 2021. Dit ondanks dat het chassis volgend jaar wel gebruikt gaat worden.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS