Formule 1

Hoe controleert de FIA in 2021 aanpassingen aan het Formule 1-chassis: "Je kunt niet zomaar de auto in de windtunnel zetten"

Uitgegeven door Wim Boekel • 28 maart 2020 10:10

De Formule 1-renstallen mogen het chassis van 2021 niet aanpassen, zo hebben de F1-teams, de FIA en Liberty Media afgestemd om de kosten tijdens de coronacrisis laag te houden. Maar het is de vraag hoe de FIA dit kan controleren. Volgens AlphaTauri-teambaas Franz Tost is dit voor het overkoepelend orgaan goed te organiseren.

Franz Tost


“De FIA checkt de windtunnel en maakt er video’s en foto’s van”, aldus Tost tegenover het Amerikaanse Motorsport over het bewaken van de kosten. “Dit betekent dat je niet zo maar een auto in de windtunnel kan zetten, omdat het verschil direct waar te nemen is. In aanvulling daarop kan de FIA ook beelden uit de windtunnel halen en ze kunnen deze controleren met het laatst vastgestelde model.”

Natuurlijk is er een manier om de regels te omzeilen, maar volgens de teambaas van AlphaTauri is dat risico veel te groot. “Ze kunnen de data zien, dus moet je alles doen om de data te laten matchen”, aldus de Oostenrijker. “De kans dat je dingen fout doet is groot, omdat te veel mensen betrokken zijn bij de windtunnel.”

Het is voor 2021 niet toegestaan om met een nieuw chassis aan te komen zetten. Alleen McLaren mag vanwege de motorwissel aanpassingen doorvoeren, maar daaraan wil Tost niet te veel woorden vuil maken. “Dat is een kwestie tussen de FIA en McLaren”, aldus de teambaas. “Natuurlijk is het hen toegestaan om de delen van de motor aan te passen, omdat de Renault-motor heel anders is dan het ontwerp van Mercedes. Hoewel, het is aan de FIA om dat te checken.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS