Formule 1

Aston Martin blaast met de TM01 leven in nieuw V6-tijdperk: "Eerste signalen ongelooflijk veelbelovend"

Uitgegeven door Peter Vader • 24 maart 2020 13:01

GAYDON - Aston Martin heeft verdere details onthuld van de in eigen huis ontworpen V6-motor, die in eerste instantie is gemaakt voor gebruik in een nieuwe reeks sportwagens voorzien van een middenmotor. De eerste in deze serie is de Aston Martin Valhalla die gepland is om op de markt te verschijnen in 2022. De codenaam TM01 is gekozen ter ere van Aston Martin's illustere ingenieur uit de jaren '50 en '60: Tadek Marek. De nieuwe motor heeft al een reeks van tests op de dyno ondergaan, terwijl het team veel vooruitgang boekt in het creëren van de eerste in eigen huis ontworpen motor van het luxe Britse merk sinds 1968. Bij zijn marktintroductie is het een 3.0-liter V6 met turbocompressor, waarna de volledige aandrijflijn zal worden geëlektrificeerd. Een aspect dat vanaf de eerste dag de sleutel was tot de ontwikkeling van deze motor. Parallel aan de motor die nu is getoond, ontwikkelt Aston Martin een nieuwe reeks hybride systemen die ervoor zullen zorgen dat zodra hij in de verkoop komt, het de krachtigste in de Aston Martin-reeks wordt. Het uiteindelijke vermogen en koppel is geschikt voor elke toepassing van deze aandrijflijn en zal worden bepaald door de gewenste eigenschappen van elk product dat het bedient.

Aston Martin TM01 V6 midden motor
De codenaam TM01 van de nieuwe V6-middenmotor is gekozen ter ere van Aston Martin's illustere ingenieur uit
de jaren '50 en '60: Tadek Marek


In navolging van de Aston Martin Valkyrie, de eerste hypercar met middenmotor van Aston Martin, zijn veel belangrijke lessen rechtstreeks op dit project toegepast. Als gevolg hiervan was de beslissing om de motor met een 'hot V'-structuur te ontwikkelen vanaf het begin duidelijk, waardoor deze compacte motor minder dan 200kg kon wegen. Hogere motortoerentallen in combinatie met de voordelen van elektrificatie, bieden de prestaties van een sportwagen met middenmotor op een extreem niveau. Uiteraard wordt de motor direct achter het rijderscompartiment geplaatst en voorzien van een dry sump-smeersysteem, om een zo laag mogelijk zwaartepunt te garanderen. Het systeem levert ook uitzonderlijke smeerprestaties in bochten die op hoge snelheid worden genomen. Ondanks het specifieke karakter van deze aandrijflijn, is de motor ontworpen om te voldoen aan alle toekomstige emissie-eisen voor Euro 7.

Aston Martin Valhalla
De voor 2022 geplande Valhalla, geïnspecteerd door v.l.n.r. Dr Andy Palmer (CEO), Lawrence Stroll (mede eigenaar) en Marek Reichman (ontwerper)

Joerg Ross, Powertrain Chief Engineer: “Dit project was vanaf het begin een grote uitdaging. Een team samenstellen om te leveren wat de toekomstige kracht van Aston Martin zal zijn, was een eer. Vanaf het begin hebben we de vrijheid gehad om te verkennen en te innoveren op een manier die we al heel lang niet hebben kunnen doen. Het belangrijkste was dat we iets wilden maken dat past bij het naamplaatje van de TM01 en dat we iets wilden maken dat indruk zou hebben gemaakt op onze voorganger en baanbrekende ingenieur, Tadek Marek!”

Andy Palmer, President en Group CEO van Aston Martin, zei over deze nieuwe motor: “Investeren in je eigen aandrijflijnen is een hele opgave, maar ons team is de uitdaging aangegaan. In de toekomst zal deze krachtbron een integraal onderdeel zijn van veel van wat we doen. De eerste signalen van wat deze motor zal presteren, zijn ongelooflijk veelbelovend.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS