Aston Martin trekt de stekker uit hun nieuwe Hypercar-project met de Valkyrie: "Met zulke gewichtige veranderingen..."
Uitgegeven door Wim Boekel • 20 februari 2020 05:13
Aston Martin heeft bevestigd dat het in 2020/21 geen Le Mans Hypercar in de FIA World Endurance Championship gaat inzetten. De Britse autofabrikant heeft aangegeven dat ze haar te volgen strategie voor de autosport gaat ‘herevalueren’. Daarmee komt er een einde aan het in juni gelanceerde plan om in de hypercarklasse te stappen.
LMDh platform is de oorzaak
Recent stapte Lawrence Stroll, de vader van F1-coureur Lance Stroll en eigenaar van F1-team Racing Point, in bij de noodlijdende autofabrikant. Waarbij de Canadees direct aangaf een Aston Martin-fabrieksteam te willen maken van het F1-team. Naar verluid heeft dit geleid tot de nu gedane wijziging in de autosportactiviteiten bij de Britse luxe sportwagenfabrikant. In een officiële verklaring zegt Aston Martin dat de stap van de ACO en IMSA om het LMDh platform op te richten, heeft geleid tot de vraag of zij in de toekomst nog in een prototype klasse willen deelnemen. “Aston Martin blijft openstaan voor het werken met beide organisaties, om zodoende een geschikt pad te vinden voor toekomstige samenwerking”, wordt er in de verklaring gesteld. "De toekomstige plannen van de fabrikant gaan gedefinieerd worden door de toekomstige F1 en endurance race programma’s.
Gewoon doorgaan met de Vantage
“Met zulke gewichtige veranderingen die plaatsvinden in het sportscarracen, met de beslissing om te pauzeren ten aanzien van onze intrede in de WEC Hypercarklasse, geeft het ons tijd en ademruimte om rustig de status van het topniveau van de sport en onze plek daarin te beoordelen”, zegt Aston Martin Racing-president David King. “De competitie aangaan met onze rivalen in het GT-racen, is volkomen logisch. De Vantage wint regelmatig in enige van de meest zwaarbevochten sportscarklassen van de wereldwijde autosport en gaat nog lange tijd door.” Het programma in de GTE-Pro van de Britse autofabrikant blijft doorlopen tot het einde van het seizoen 2021/22. Volgens Aston Martin-CEO Andy Palmer blijft het dan ook de ambitie van Aston Martin om in de 24 uur van Le Mans actief te blijven. “We stapten met de Aston Martin Valkyrie in het WEC en de 24 Uren van Le Mans met de intentie om te vechten tegen soortgelijke raceauto’s en gelijksoortige autofabrikanten”, aldus Palmer. “De situatie is veranderd en het is dan logisch om een pauze in te lassen en onze opties te heroverwegen.”