Formule 1

Oreca trok zelf de stekker uit het Peugeot Hypercar-project ten voordele van LMDh: "Wij zijn degenen die Peugeot gewaarschuwd hebben"

Uitgegeven door Wim Boekel • 17 februari 2020 15:29

Oreca heeft bekend gemaakt waarom het bedrijf uit het Peugeot Le Mans Hyper-project is gestapt, op hetzelfde moment dat de LMDh-klasse werd aangekondigd. De Franse constructeur was in gesprek met de Franse autofabrikant om de auto te ontwerpen, te bouwen en de hele operatie in de topklasse van het prototype-racen te gaan uitvoeren met financiering van Rebellion Racing. Het heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat Peugeot nu gaat samenwerken met Ligier.

Hypercar Peugeot Le Mans

“Nadat de LMDh werd aangekondigd in Daytona, heb ik Peugeot geďnformeerd dat we niet gaan werken aan het Le Mans Hypercar-project”, aldus directeur en oprichter van Oreca, Hugues de Chaunac, tegen Endurance-Info. “Oreca gaat zich focussen op de LMDh. Oreca heeft zich daarom teruggetrokken uit de gesprekken met Peugeot en alle andere betrokkenen. Het besluit tot terugtrekking werd genomen op dezelfde avond als de LMDh-aankondiging. Oreca gaat zich volledig richten op de LMDh. Wij zijn degenen die Peugeot gewaarschuwd heeft voor deze ontwikkeling. Hoewel, we zijn er ook klaar voor als Peugeot door wil gaan in de LMDh.”

Inmiddels heeft Jean-Marc Finot, directeur van Groupe PSA Motorsport, in L’Equipe gezegd dat het besluit voor een stap naar de LMDh pas wordt genomen, wanneer alle technische details bekend zijn. De keuze van Oreca om zich alleen op fabrikanten te richten die in de LMDh willen stappen, is vooral genomen vanwege de kostenbesparing die het moet gaan opleveren. De Chaunac denkt dat dit meer fabrikanten c.q. automerken gaat aantrekken naar de grid.

“De aankondiging die in Daytona is gedaan genereert veel interesse vanuit fabrikanten in Europa en de VS”, zegt de Fransman. “De interesse is echt belangrijk en er zijn hiervoor vier seizoenen gepland. Ten eerste wordt het mogelijk om Le Mans en Daytona met dezelfde auto te winnen. Ten tweede wordt er significant in het budget gesneden. Dat is ongeveer de helft van wat er in de Le Mans Hypercar-categorie noodzakelijk lijkt. Ten derde, het hybride systeem is voor beide klassen gelijk, dus is er geen verdere ontwikkeling nodig. En ten vierde, het is mogelijk om een auto te hebben die herinnert aan de stijl van het merk, zonder al te veel te besteden aan ontwerp en aero, omdat er een balance of performance komt. De aanpak voor de fabrikanten is duidelijk. Op het moment dat een fabrikant de GTE wint, kan het geen volledige pagina in de media krijgen, maar slechts een tiende van pagina tien. Voor de directie van de fabrikanten is de LMDh dus duidelijk interessanter.”

De Oreca-directeur zegt inmiddels dat al vier verschillende fabrikanten interesse getoond hebben. “Ik kan slechts bevestigen dat we met tenminste vier fabrikanten vanuit Europe/VS in gesprek zijn”, aldus De Chaunac. “Het is niet onmogelijk dat een Aziatisch merk aan de lijst toegevoegd wordt in de komende weken. Ik feliciteer de IMSA en de ACO met het nemen van deze beslissing. Deze aankondiging geeft een groot momentum voor het endurance racen.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS