Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

12H Bathurst - Na zes pogingen Bentley overtuigend winaar van incidentrijke race met veel positiewisselingen

Uitgegeven door Peter Vader • 2 februari 2020 13:00

BATHURST - Na zes pogingen om de internationale endurance race van Australië te winnen, was het Bentley Team M-Sport op Mount Panorama eindelijk succesvol toen Jules Gounon, Maxime Soulet en Jordan Pepper's nummer 7 de 12-uurs Liqui-Moly Bathurst wonnen. Een late horror vanwege het slechte weer weerhield het team er niet van dat Gounon een halve minuut voor zijn achtervolgende tegenstander afstand nam en hij daarmee het achtervolgende veld in het laatste deel van de race versloeg.

12H Bathurst winner Bentley Gounon Soulet Pepper

De laatste twee uur zaten vol spannende momenten. Nadat Jules Gounon de record afstand van 313 ronden had geëvenaard, kort voordat de hemelsluizen opengingen, werd het voor de rest van het veld erg moeilijk de Nr7 nog te passeren. Het was überhaupt moeilijk om aan de finish van het 12-uur durende langeafstandsevenement te komen. Na tien uur belandde de Nr888 Mercedes AMG op de tweede plaats. Shane van Gisbergen nam het stuur over van Maxi Götz nadat de Duitser zich met zijn oude rubber door zijn stint had geworsteld.

12H Bathurst Bentley

Toen hij aan het begin van de race terugkeerde op de baan na een brand in de pitlane, raakte hij de Nr95 MARC II toen hij stopte en opnieuw in brand vloog, terwijl Warren Luff voor de tweede keer in de 'warme stoel' zat. Dirk Werner kreeg uiteindelijk de leiding in ronde 267 in handen, bij de pitstop nam de Oostenrijker Thomas Preining achter het stuur plaats van de Nr912. Hij werd ook voorzien van vier verse banden, die tot het einde van de race eronder bleven. Raffaele Marciello moest slechts één keer een pitstop maken om de race te beëindigen. Hij reed weliswaar de Mercedes-AMG Team Group M Racing met het startnummer 999 met een kleine voorsprong vooraan, maar de Nr7 Bentley Team M-Sport zat dicht achter hem en had bovendien vers rubber onder de auto.

12H Bathurst fire and crash

De strijd om de derde plaats verhevigde toen Ben Barnicoat met één voet op het podium stond voor de Nr60 McLaren 720S, de Nr18 Nissan GTR van Eduardo Liberati en de Nr77 Mercedes AMG GT3 Maro Engel. Deze posities veranderden na een paar agressieve manoeuvres. Gounon reed steeds achter Marciello terwijl ze ook steeds dichter bij hun laatste pitstops kwamen. De Bentley gebruikte vers rubber om de Italiaanse aas op het oudere Pirelli-rubber te verslaan. Liberati beëindigde zijn race nadat Alexandre Imperatori achter het stuur van de Nr18 KCMG-auto had plaatsgenomen, slechts 75 minuten voor het einde. Hij keerde terug op het circuit na een ronde achter de leiders, die nog niet in de pits waren geweest.

12H Bathurst Bentley racewinnaar

Mathieu Jaminet stapte uit de Nr911 toen titelverdediger Matt Campbell instapte en er klaar voor was om de Absolute Racing-auto naar de finish te rijden, met in zijn kielzog een stoere Imperatori. Ben Barnicoat pushte zichzelf als een maniak door het veld en reed de snelste ronde van de race in ronde 280 in zijn McLaren. Een 2: 03.9007min was slechts één van de slechts twee ronden van de race die onder de grens van 2:04min werden gereden. Marciello nam de leiding over na de laatste pitstop van de Nr999 en liet de Nr7 vrij om te gaan. Net toen hij op de baan was voor één van de snelste ronden in de race, klapte Gounon’s rechterachterband toen hij de Conrod Straight afreed, wat gelukkig gebeurde voordat hij toch al een pitstop wilde maken. Gounon, die in staat was terug te keren naar de pits en op een nieuwe set banden weer kon vertrekken, liep op Marciello in, die een behoorlijke voorsprong had. Voordat hij de leidende McLaren aan Tom Blomqvist overdroeg, legde Ben Barnicoat de lat nog hoger door de snelste rondetijd te rijden, nu een tijd van 2: 03.7177. Maar Mario Engel was toch in staat om te passeren. Direct nadat de pitstops waren gedaan ging hij in Forrest Ellbow voorbij aan Tom Blomqvist.

12H Bathurst McLaren Parente

Nadat in ronde 29 Shane van Gisbergen de leiding vasthield, bereikte hij de pitlane in ronde 294, waardoor Gounon en Marciello officieel de eerste twee plaatsen pakten met slechts zeven seconden verschil. Iedereen wachtte op de naderende onweersbui. Gounon breidde zijn voorsprong uit op Marciello, die op zijn beurt weer een grote voorsprong op Engel had, die comfortabel rondreed op de derde plaats. Een laat probleem met de KCMG-Nissan van Imperatori betekende dat de nummer 18 het laatste half uur in de pits had gestaan. Terwijl het team aan de remmen werkte, zakte de auto van de achtste naar de dertiende plek. De pechreeks van Engel in Bathurst werd nog groter toen de Craft Bamboo Black Falcon-auto in ronde 302 nog een bandenschade opliep en daardoor Blomqvist naar de derde plaats reed, terwijl de Nr77 terugviel naar de zevende plaats. De Silver Class Nr59 van Martin Kodric toonde de snelheid van de McLaren en legde de lat voor de snelste ronde van de race op 2: 03.3958min. Hij eindigde als achtste overall, bijna twee ronden voor de volgende auto in zijn klasse, die hoger eindigde dan elke andere PRO-AM-coureur. Een lekke band die ook weer tien minuten kostte voor de Nr999, betekende het einde van de race voor Marciello.

Er was ook nog een Nederlands succes in Bathurst. Danny van Dongen debuteerde op het Mount Panorama circuit en behaalde gelijk maar de overwinning in de GT4-divisie. De Zandvoorter deelde een BMW M4 GT4 van het RHC Jorgensen Strom-team met Daren E. Jorgensen en Brett Strom, allebei afkomstig uit de Verenigde Staten.

Uitslagenlijst Bathurst 2020

12H Bathusrt Mount Panorama Bentley winner 2020

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS