Dakar

Mammoet Rallysport beperkt de schade in de Dakar 2020: "We willen die medaille heel graag ophalen"

Uitgegeven door Johan Vis • 15 januari 2020 09:34

HARADH - De mannen van Mammoet Rallysport hebben heldhaftig van zich afgebeten. Martin van den Brink, Wouter de Graaff en Mitchel van den Brink sloten de negende etappe in de Dakar Rally 2020 af. "Het was een lange dag", zegt Martin van den Brink na het voltooien van de proef. De truck werd overgeleverd aan de serviceploeg en de rijders konden eindelijk slapen. De equipe had de achtste en negende etappe aan elkaar geregen.

Mammoet Rallysport Dakar 2020

De mannen van Mammoet Rallysport sloten de etappe af met een 21e plaats in het dagklassement. De achterstand van 43 minuten en 57 seconden is volgens Martin ‘zeer acceptabel en goed te verklaren.’ ,,We hebben bij de start al 14 minuten laten liggen. Onze starttijd was 12.12 uur, maar we vertrokken om 12.26 uur. Het was een lange verbindingsroute naar de start van de proef. We hadden net niet genoeg tijd om de starttijd te halen.’’

'We moesten om de 100 kilometer stoppen'
Op de 410 kilometer lange proef stuurde Martin de Renault Sherpa zonder problemen over de piste. De gevarieerde route bracht de rijders vandaag in het Lege Kwartier. In het gebied van 650.000 vierkante kilometer, dat zich uitstrekt over Saoedi-Arabië, Jemen, Oman en de Verenigde Arabische Emiraten, ligt de grootste ononderbroken zandwoestijn ter wereld. Naast zand en duinen kregen de rijders ook weer stenen voor de kiezen. ,,Wij hebben ons tempo iets aangepast en wilden geen verdere schade oplopen. We hebben het hoofd er goed bijgehouden,’’ aldus Martin. ,,We vertrokken vanochtend uit het bivak met een lager dat kapot was. Dat was nog van maandag. Dinsdagochtend was er geen tijd om het te repareren. De lager was lek en daarom moesten we om de 100 kilometer stoppen om olie bij te vullen. Dus met die wetenschap ben ik niet ontevreden over het resultaat.’’

De karavaan trekt woensdag van Haradh naar Shubaytah. De special is maar liefst 534 kilometer. Bij aankomst krijgen de rijders geen hulp van de vertrouwde monteurs. In het bivak moeten de rijders al het onderhoud zelf verrichten. De verschillende teams en rijders mogen elkaar in het marathon-bivak wel helpen bij eventuele reparaties. ,,We beginnen met nieuw vertrouwen aan de etappe en zullen donderdag zien wat er mogelijk is. Voor ons was het een kwestie van overleven. We hebben aan de regels voldaan en staan nog gewoon geklasseerd in het algemeen klassement. Het doel blijft dan ook om de Dakar Rally 2020 uit te rijden. We willen die medaille heel graag ophalen.’’

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS