Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

Oliver Pla breekt met Mazda het onofficiële Daytona-baanrecord in The Roar before the Rolex 24

Uitgegeven door Peter Vader • 6 januari 2020 10:10

Een jaar geleden was er aan het einde van The Roar Before the Rolex 24 At Daytona veel tumult rondom Oliver Jarvis en zijn Nr77 Mazda Team Joest RT-24P, die zich als snelste wist te kwalificeerden voor de pitbox-selectie in de DPi-klasse (Daytona Prototype international-klasse). Tijdens ‘The Roar before the Rolex 24’ krijgen de teams hun pitbox toegewezen aan de hand van hun gerealiseerde snelste rondetijd tijdens dit trainingsweekend. De reden voor het tumult in 2019 was het feit dat Jarvis onofficieel het baanrecord van PJ Jones had verbroken, een rondetijd van één minuut en 33.875 seconden. Dit record stond al 26 jaar als snelste rondetijd in de boeken. Toen hij drie weken later terugkeerde voor de race, herhaalde hij zijn huzarenstukje en claimde Jarvis tijdens de officiële kwalificatie het baanrecord met een rondetijd van 1: 33.685.

Oliver Pla Mazda Nr77 The Roar before the Rolex 24

Nieuw baanrecord
Afgelopen zondag werd Jarvis zijn baanrecord opnieuw verbeterd door zijn voor 2020 nieuwe endurance racing teamgenoot Olivier Pla. Pla realiseerde een rondetijd 1:33.324! Als gevolg hiervan zal het team van Nr77, gevormd door Pla, Jarvis en Tristan Nunez, voor het tweede opeenvolgende jaar de eerste keuze hebben voor de locatie van hun pitbox voor de 58e Rolex 24 in Daytona, in het weekend van 23 tot en met 26 januari.

Hard voor gewerkt
"We wisten dat de omstandigheden waarschijnlijk snel zouden zijn met de koude luchttemperatuur en met wat zon, dus we verwachtten al een snelle rondetijd", zei Oliver Pla na afloop van de trainingssessie. "Er is mij gezegd te pushen en hard te pushen, dus dat is wat ik deed. Ik moet mijn team bedanken voor de set-up van de auto, die echt heel goed was. We hebben er allemaal altijd heel hard voor gewerkt. Daarom zijn we erg blij met dit resultaat. Het betekent op zichzelf nog niets, maar ik denk dat het een continuïteit van vorig jaar liet zien."

Baanrecord door vijf coureurs verbeterd
Met de Rolex 24H Daytona begint het 2020 IMSA WeatherTech SportsCar Championship zowel als de vier-races tellende IMSA Michelin Endurance Cup. Oliver Pla stapte over naar de Nr77, nadat hij eerst een rijderscombinatie vormde op de Nr55 Mazda met Jonathan Bomarito en Harry Tincknell. Zij hebben nu als hun nieuwe copiloot de 2012 IndyCar-kampioen en 2014 Indy 500-winnaar Ryan Hunter-Reay. Tijdens afgelopen weekend voerde Pla een groepje van vijf rijders aan, die tijden realiseerden die sneller waren dan het bestaande baanrecord. Deze tijden waren nog onofficieel, pas eind januari kunnen ze echt worden geregistreerd tijdens de officiële kwalificatiesessies van het raceweekend. Ricky Taylor was de tweede snelste in de Nr7 Acura Team Penske ARX-05 met 1: 33.543, gevolgd door 2019 WeatherTech Championship DPi-kampioen Juan Pablo Montoya in de Nr6 Acura DPi met 1: 33.565. Felipe Nasr was de vierde snelste in de Nr31 Whelen Engineering Racing Cadillac DPi-V. R met 1: 33.652 en Bomarito rondde de topvijf af met een tijd van 1: 33.660.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS