Attempto-Audi leidt na de eerste zes uren de Gulf 12 Hours 2019
Uitgegeven door Peter Vader • 14 december 2019 17:25
Dit weekend wordt in Abu Dhabi de Gulf 12 Hours verreden. Het laatste, grote race evenement van 2019. Een race voor endurance en GT-auto’s, die in populariteit ieder jaar toeneemt en kort die kort na de F1 wedstrijd verreden wordt op het fraaie, moderne Yas Marina circuit.
Attempto Racing begint de tweede helft van de Gulf 12 Hours van 2019 vanaf de snelste startplaats op de eerste rij nadat hun # 66 Audi R8 LMS GT3 Pro-auto in de eerste 6 uur van de Gulf 12 Hours 2019 te Abu Dhabi, de overwinning behaalde met de # 55-zusterauto op de tweede plaats. Het was een teleurstellende eerste zes uur voor de poleposition # 48 HTP Motorsport Mercedes AMG GT3 Pro-auto, die de leiding verloor door niet te pitten tijdens een korte safety car-periode. Het team kreeg nog meer problemen toen een gedwongen stop in de voorlaatste ronde voor brandstof, hen naar de vijfde plaats terugverwees. Dominik Baumann zette de auto vervolgens aan de kant in de laatste raceronde, direct na het hotelcomplex, met een probleem met de bobine.
Het was een succesvol openingsgedeelte van de race voor het 24 Hours of Spa-winnende team GP Extreme, met VAE-coureur Jordan Grogor, die in zijn openingsstint aan de kop van het veld reed om met zijn Porsche 911 GT3 R uiteindelijk als derde onder de zwart-wit geblokte vlag door te rijden. De # 83 Iron Lynx Ferrari 488 van het geheel vrouwelijke team, eindigde op de vierde plaats. Voor de # 48 HTP Mercedes, die aanvankelijk de leiding had vanuit zijn riante poleposition, veranderde het verhaal van de race toen er een safety car-periode ontstond vanwege een spin van de # 11 AF Corse Ferrari van Tanni Hanna in de bochten 2 en 3. De gespinde auto keerde weliswaar snel terug op de baan, maar niet voordat de safety car al op weg was op de baan.
Het stelde de # 66 Audi van Christopher Mies, nieuw in de cockpit na de rijderswissel, in staat om de leiding van de race te nemen bij de herstart toen de # 48 HTP Motorsport van Al Faisal Al Zubair naar de pits ging. De Mercedes had op dat moment een voorsprong van meer dan een minuut. Doordat de # 48 HTP Mercedes strandde bij de uitgang uit het hotelcomplex in de laatste ronde, kwam de # 55 Attempto Audi op de tweede plek terecht.
Valentino Rossi rijdt # 46 Ferrari naar voren in de Pro-Am
MotoGP-legende Valentino Rossi hielp de # 46 Monster VR46 Kessel Ferrari 488 GT3 naar de top van de Pro-Am-klasse te rijden. Rossi begon als eerste van het team aan de race en ondanks dat hij twee plaatsen terugviel in de openingsronden, vocht hij zich in het daaropvolgende uur terug langs de # 88 GT Cup 1 Dragon Racing Lamborghini Super Trofeo en de # 7 Dinamic Motorsport Porsche 911 GT3 R. Dankzij een fout van Rahel Frey in de # 83 Iron Lynx Ferrari kreeg Rossi nog een plaats in de schoot geworpen. Rossi gaf het stuur over aan teamgenoot Luca Marini, die een zich vervolgens naar de vijfde wist op te werken. Na opnieuw een rijderswissel zat Rossi opnieuw achter het stuur en bracht hij de auto als zesde over start-finish.
De Dinamic Motorsport Porsche 911 GT3 R behaalde de tweede plaats in GT3 Pro-Am met daarachter de # 77 Barwell Motorsport Lamborghini Huracán GT3 Evo op een ronde achterstand, die te kampen had met een storing aan het ABS-remsysteem.
SPS verslaat AKKA in GT3 Am
De # 10 SPS Automotive Performance Mercedes AMG GT3 behaalde de overwinning in het eerste wedstrijddeel in de GT3 Am-klasse, in een vermakelijke strijd met de # 84 AKKA ASP Mercedes AMG. De # 10-auto vocht zich terug toen hij de klasse leidde met nog twee uur te gaan, daarbij geholpen door de # 33 Kessel Racing Ferrari 488 GT3-collega Am-auto van David Perel. De # 84 ASP-auto ging aanvankelijk aan de leiding, maar de # 10-Mercedes wist toch weer de leiding terug te veroveren. Met een ronde voorsprong op de # 84-auto kwam hij onder de zwart-wit geblokte vlag door. De # 65 Kessel Racing Ferrari 488 werd derde in de klasse.
Art Line herstelt zich en leidt de GT Cup 1
Het # 12 Art Line Team Georgia Lamborghini Super Trofeo leidde de GT Cup 1-klasse dankzij een straf door middel van een pitstop en latere schade voor de rivaliserende # 88 Dragon Racing Lamborghini. Na een slechte start waarbij de auto vanuit de Toptien terugzakte naar beneden tot P14, herstelde de auto zich, maar de penalty voor de # 88 Lamborghini bracht de #12 in de tussentijd aan de leiding. De # 81 GDL Racing Lamborghini was op verre afstand derde, met een achterstand van vijf ronden op de # 88-auto.
MRS 'in control' in de GT Cup 2-klasse
De MRS GT Racing Porsche Cup-auto had vanaf het begin comfortabel controle over de GT Cup 2-klasse. De GDL Racing Porsche Cup 991 GT Cup-auto worstelde om in een verre seconde te concurreren.
Balfe profiteert van SVC-spin in GT4
De # 22 Balfe Motorsport McLaren 570S pakte de hoogste eer in de GT4-klasse, toen de # 90 SVC Sport Management Mercedes AMG, die tot dan toe de baas was, zijn outlap spinde na zijn laatste verplichte pitstop in de laatste ronden. Dat leverde de leiding op voor de # 22 Balfe McLaren, met zijn zuster # 21-auto als tweede. De # 90 SVC Mercedes zakte naar de derde plaats.
ARC Bratislava topt in de Prototype-klasse
Een langdurige pitstop voor reparaties aan de # 2 United Autosports Ligier JSP3 na contact met een GT-auto, was goed voor zijn concurrent, de # 4 ARC Bratislava Ginetta P3. De Ginetta pakte de leiding in de Prototype-klasse, gevolgd door de # 2 Ligier, die aanvankelijk de leiding in de klasse had maar uiteindelijk met twee ronden achterstand op de leider, over de eindstreep kwam.