Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Oreca bevestigt einde LMP1-tijdperk met Toyota en aast op samenwerking met Peugeot

Uitgegeven door Wim Boekel • 14 december 2019 12:49

Oreca heeft bevestigd dat zij in gesprek is met Peugeot, om de technische partner van de autofabrikant te worden en om hun hypercar te ontwikkelen. Tegelijkertijd bevestigt de Franse constructeur het einde van de samenwerking met Toyota. De president van Oreca, Hugues de Chaunac, heeft bevestigd dat de operationele ondersteuning aan de TS050 Hybrid stopt aan het einde van het 2019/20 FIA World Endurance Championship-seizoen. Dit is dus na afloop van de 24 uur van Le Mans 2020. De ondersteuning bestaat op dit moment uit de inzet van zes tot zeven monteurs, alsmede hoofd engineer David Floury. Floury moet zich volledig gaan richten op het nieuwe hypercar-project van Oreca.

Hypercar Peugeot Rebellion Oreca

“Dit was voor beide kanten al erg duidelijk”, reageert De Chaunac tegenover het Amerikaanse Sportscar365. “Met Toyota is het duidelijk en in de gesprekken met Peugeot is het ook duidelijk. Het is geen verrassing. David wordt de leider van ons nieuwe project, wat een goede zet is vanwege zijn ervaring. Daarom staan we niet echt onder druk in de gesprekken met Peugeot.” Volgens de Fransman is de deal met de autofabrikant nog niet rond, ondanks dat Rebellion Racing, waar Oreca grotendeels de operatie voor doet, al een partnerschap met Peugeot heeft aangekondigd vanaf 2022/23.

“Het klopt helemaal. We zijn de technisch partner van Rebellion”, aldus De Chaunac. “Wat ik kan zeggen is dat we al twee of drie maanden in gesprek zijn met Peugeot. We moeten aan het einde van januari of het begin van februari meer weten. Dit is volkomen normaal omdat we de hele situatie exact moeten definiëren. Het gebeurde vrij snel tussen Rebellion en Peugeot. Maar aan de andere kant hebben we tijd nodig om te beslissen hoe we het kunnen doen, etc. Ik ben erg ontspannen hierover. Er is geen druk. Ik denk dat we een lange en goede expertise hebben. De technische expertise van Rebellion hebben wij in onze handen.” Naast Peugeot, zegt de president van Oreca met meer andere fabrikanten in gesprek te zijn voor een hypercar, hoewel de focus op een enkel programma lijkt te liggen.

Een woordvoerder van Toyota heeft tegenover de Amerikaanse website het einde van de samenwerking met Oreca bevestigd. Volgens de woordvoerder is al vooraf met Oreca de looptijd in jaren overeengekomen en komt het niet als verrasing. De Japanners blijven verder stil over de ontwikkeling van haar hypercar die gebaseerd is op de GR Super Sport.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS