Formule 1

Aanpassingen voor de F1 van Circuit Paul Ricard: "Ze kwamen bij me terug met een compleet nieuwe baan"

Uitgegeven door Wim Boekel • 5 december 2019 15:20

Voormalig Lotus- en McLaren-teambaas Eric Boullier is tegenwoordig strategisch adviseur van de Franse Grand Prix. De Fransman heeft aangegeven dat er voor de komende F1-races op het Zuid-Franse Circuit Le Castellet, beter bekend als Paul Ricard, behoorlijk wat aanpassingen doorgevoerd zullen gaan worden. Officials van het circuit zijn hierover in gesprek met de FIA en de FOM, nadat de wedstrijd van 2019 behoorlijk saai was. Boullier heeft inmiddels gesproken met FIA-racedirecteur Michael Masi en de FOM, over mogelijke aanpassingen en zegt dat wat ze voorstellen een compleet nieuwe lay-out van de baan is.

Paul Ricard pitcomplex

Compleet nieuwe lay-out?
“Ik heb gevraagd wat we moeten doen. Ze kwamen bij me terug met de lay-out van een compleet nieuwe baan, wat niets meer heeft van het oorspronkelijke Paul Ricard”, reageerde de Fransman tegenvoer het Engelse Autosport. “Het was een nieuwe baan, dus een heel ander verhaal! Maar het was deel van het doel van mijn vraag, om uit te vinden wat gedaan er kan worden. Dus nu zitten we in het proces om bij hen terug te komen en hen te vertellen welke ideeën goed zijn en waar ik het mee eens ben. We werken eraan en we gaan zien wat er gedaan kan worden.”

De ideeën die Boullier wel kan waarderen, hebben met name betrekking op het eerste gedeelte van het circuit. “Gebaseerd op de gespreksresultaten met de FOM tot nu toe, gaat dit mijn aanbeveling worden”, aldus de voormalig teambaas. “Dus het gaat er niet om, om alles overnieuw te ontwerpen. We gaan de chicane behouden evenals Signes en Beausset, omdat het typerende bochten zijn. Maar misschien kunnen we bocht 1 tot bocht 4 wel veranderen, laten we zeggen, sneller maken zodat ze harder moeten remmen. En dan twee grote rechte stukken, die van een team vragen om met minder downforce te rijden.”

Paul Ricard plattegrond

Meer inhaalacties?
“Iedereen zegt dat de chicane er uitgehaald moet worden. Als je een rechte lijn hebt dan gaat dat je probleem oplossen. Ja, maar het creëert voor mij ook meer problemen, omdat ik 10.000 tribunes daar heb staan. Het mag duidelijk zijn dat de grootste omzet van een grand prix organisatie door de verkoop van tickets wordt gerealiseerd. We kunnen de configuratie van de baan daar iets aanpassen, waardoor ze harder moeten remmen en er nog een extra 20 meter over is voor het tweede deel. Als we dan nog een derde DRS-zone krijgen, dan kunnen we misschien wat meer inhaalacties zien.”

Paul Ricard blauw rode strepen

Goodwood-achtige stijl
Boullier weet echter nog niet wanneer de werkzaamheden beginnen. “Ik weet het nog niet, we moeten nog een beslissing nemen en uitwerken wie ervoor gaat betalen”, zei de strategisch adviseur. Er zijn wel plannen om een soort Goodwood-achtige stijl aan het evenement te geven met een open paddock en meer support races. “Omdat het de 70e verjaardag van de Formule 1 is, wil ik graag wat oude auto’s tonen en een open paddock hebben, in Goodwood-stijl, waar de fans de auto’s kunnen aanraken en ze met de eigenaren kunnen praten. Het is niet goed om overal die met hekken afgeschermde paddocks te hebben. Het is goed om alles open te hebben.”

Paul Ricard luchtfoto circuit

Paul Ricard circuit logo

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS