Formule 1

Mercedes komt met diverse redenen waarom Max Verstappen sneller was: "Makkelijker slachtoffer voor Max"

Uitgegeven door Wim Boekel • 20 november 2019 05:02

Max Verstappen stak in de slotfase van de Grand Prix van Brazilië zijn rivaal Lewis Hamilton voorbij. De Nederlander had nieuwere banden onder zijn Red Bull, maar ook de batterij van de Mercedes zou parten gespeeld hebben. De reden waarom de Limburger zo makkelijk aan de Zilverenpijl, werd na de wedstrijd door technisch directeur van Mercedes, James Allison verklaard.

Formule 1 2019 Max Verstappen


“We gebruikten het meeste van de energie voor de undercut”, zo legt de Brit aan Judge 13 uit. “En toen hij de heuvel op ging, was hij een makkelijker slachtoffer voor Max. Hij dat het hele weekend de snelheid op het rechte stuk, maar omdat de batterij nog steeds energie mistte, kon je zien wat er gebeurde.” Hamilton zat achter de Red Bull en moest een ronde voor de Nederlander stoppen. Om Verstappen in de pit in te halen had de wereldkampioen veel energie nodig.

“Lewis had een snelle stop nodig, om het te laten werken”, legt Allison over de pitstop uit. “Het plan betaalde oorspronkelijk uit, toen Verstappen achter Hamilton terug op de baan keerde.”

Overigens was er ook een mazzeltje voor de Brit nodig, doordat Robert Kubica vlak voor de Red Bull-coureur weer werd weggestuurd en de Pool de Limburger bijna de pitmuur induwde. Achteraf was de batterij niet nodig geweest, als ze wisten dat Kubica de Red Bull-coureur zou hinderen. “Als we hadden geweten dat de Williams Max ging blokken”, zegt de technisch directeur over de actie van de Williams coureur. “Dan hadden die ronde makkelijker kunnen doen.” Daarna was er geen tijd meer om energie te sparen. “We hadden alle energie toen al opgebruikt. In de tweede stint zat Max wat meer op zijn gemak met de banden. We moesten gewoon dealen met een erg sterke auto en coureur.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS