Formule 1

James Allison: "Ferrari kwalificatie-inzinking interessant"

Uitgegeven door Bas Kaligis • 17 november 2019 13:04

Het onvermogen van Ferrari om poleposition te scoren tijdens de laatste twee Formule 1-Grands Prix is 'interessant', zegt Mercedes-technisch directeur James Allison. Tot de Grand Prix van de Verenigde Staten had het Italiaanse team een sterk kwalificatievoordeel.

James Allison Mercedes Grand Prix Brazilië


Red Bull-coureur Max Verstappen kwalificeerde zich zaterdag op pole voor de Grand Prix Brazilië, twee weken nadat Mercedes' Valtteri Bottas in de Verenigde Staten zich op P1 had gekwalificeerd.

Ferrari was de vorige zes grands prix begonnen vanaf poleposition, hoewel het slechts in vijf de snelste was, al kwam zijn meest recente poleposition tot stand doordat poleman Verstappen in Mexico een gridstraf had gekregen.

De FIA heeft onlangs twee technische richtlijnen uitgevaardigd om te voorkomen dat teams gebruikmaken van de regels voor olieverbranding en brandstofstromen om hun prestaties te verbeteren.

Verstappen suggereerde dat de besluiten van de FIA ervoor hebben gezorgd dat Ferrari zijn kwalificatiesnelheid is kwijtgeraakt. Niet dat de prestatiedip simpelweg is samengevallen met de uitvaardiging van de nieuwe richtlijn.

Ferrari had een sterke vrijdag op Interlagos met een opvallende superieure rechtelijnsnelheid, maar dat voordeel was aanzienlijk minder in de kwalificatie.

Gevraagd door Autosport naar zijn gedachten over Ferrari's verandering in snelheidswinst in Brazilië, waarschuwde Allison voor het maken van aannames, maar hij gaf toe dat het vormverlies het vermelden waard was.

"Ik denk dat ze nog steeds behoorlijk snel waren op de rechte stukken," zei Allison. "Maar niet zo duidelijk als op vrijdag. Dat kan van alles zijn. We hebben allemaal verschillende energiestanden op een vrijdag. Het enige dat je waarschijnlijk van een afstand kunt zeggen, is dat het twee races op rij zijn waar Ferrari geen poleposition heeft gepakt."

"En daarvoor hadden ze een redelijk comfortabele marge. Dat is interessant, maar niet iets waaruit je goede conclusies kunt trekken. Het is nog steeds een snelle auto op de rechte stukken. Laten we eens kijken hoe ze in de race zijn, hoe ze zijn in de komende races."

Verstappen heeft de Ferrari van Sebastian Vettel met iets meer dan een tiende van een seconde achter zich gelaten op Interlagos, waar de Red Bull de snelste was in de bochtige middensector. Ferrari's Charles Leclerc kwam net bovenaan in de speed trap en had een grotere voorsprong van 3,5 kilometer per uur op Verstappen aan de finish, maar was slechts 1,4 kilometer per uur sneller dan de beste Mercedes.

Leclerc zette ook de snelste tijd neer in sector drie, die bestaat uit de Juncao linkshander en vervolgens meer dan een kilometer voluit naar de finish, maar zowel Mercedes als de Red Bulls zaten binnen een tiende van hem.

Op de vraag of hij verrast was door de prestaties van Verstappen en Red Bull, zei Allison: "Ik zou duidelijk liever hebben dat wij het waren die op pole staan. Maar Max was het hele weekend snel en het is niet de eerste keer dit jaar dat Max de snelste is. Het zou dus verkeerd zijn om te zeggen dat dit uit het niets komt. De Red Bull is een zeer goede auto en Max is een zeer goede coureur. Ze hebben het beter gedaan dan wij en verdienden een poleposition."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS