Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

Black Falcon wint finale op de Nordschleife; Adrenalin pakt VLN-titel, podiums voor Patrick Huisman en Ricardo van der Ende

Uitgegeven door Miguel Bosch • 31 oktober 2019 08:30

Met de winter in zicht heeft VLN het Nürburgring-Nordschleife-seizoen afgesloten. Op het legendarische circuit in de Eifel streden voor de laatste keer in 2019 talloze auto’s tegen elkaar om naast de dagzege in de 44. DMV Münsterlandpokal ook kampioenschappen binnen te slepen. Black Falcon en Adrenalin Motorsport wonnen daarin de belangrijkste slagen: Waar de #6 Black Falcon Team AutoArena Motorsport Mercedes-AMG GT3 van Maro Engel en Patrick Assenheimer de race en de Rowe Speed-Trophäe won, schreven #650 Adrenalin Motorsport BMW M240i Racing Cup-piloten David Griessner en Yannick Fübrich de race, het BMW M240i Racing Cup-kampioenschap én het felbegeerde VLN-kampioenschap op hun naam. Patrick Huisman en Marco van Ramshorst pakten de zeges in hun klasse, terwijl ook Ricardo van der Ende naar het podium mocht.

VLN Nürburgring-Nordschleife


Herfstbladeren bedekten de lange Nürburgring-Nordschleife tijdens de formatieronde. Een prachtig aanzicht voor de toeschouwers die in grote getalen naar de Eifel waren gekomen voor de seizoensafsluiter, maar voor de Mercedes-AMG GT3-teams bleek het vooral een nachtmerrie. Met verstopte radiatoren en oververhittende motoren kwamen een aantal van de bolides uit Affalterbach al vroeg naar binnen, waaronder de pole-sittende Adam Christodoulou in de #16 Mercedes-AMG Team Black Falcon Mercedes-AMG GT3 die al in de eerste ronde aan het einde van het Grand Prix-circuit rechtsomkeer maakte voor een onverwacht bezoek aan zijn pitcrew. Ook Patrick Assenheimer kwam de pits in, maar kon zijn stop uitstellen tot het einde van de eerste ronde.

Verschillende pitstopstrategieën rouleerde de positie op kop, waarbij de #5 Phoenix Racing Audi R8 LMS GT3, #23 GetSpeed Performance Mercedes-AMG GT3 en #911 Manthey Racing Porsche 991.2 GT3R beurten een de leiding gingen gedurende de openingsuren van de 4-uursrace.



Maro Engel, die de tweede helft van de race het stuur van Assenheimer had overgenomen in de Black Falcon AMG, zette de mars van zijn teamgenoot voort en keek met nog twee ronden te gaan tegen de achterkant van een groep van drie auto’s aan die om de tweede plaats streden. Na wat duw en trek werk met David Pittard in de #34 Walkenhorst Motorsport BMW M6 GT3 wist hij de vierde plek in handen te nemen, niet veel later gevolgd door plaats drie. Met het ingaan van de laatste ronde moest ook Patrick Pilet in de #4 Falken Motorsports Porsche 991.2 GT3R eraan geloven. Daarmee leek het maximaal haalbare eruit te zijn gehaald door Black Falcon, maar een tijdstraf voor de leidende Manthey Porsche kon nog roet in het eten gooien voor de fabrieksrenstal van Porsche. Onder druk om het gat van 40 seconden niet te laten krimpen tot 37 seconden – de tijdstraf voor een te korte pitstop die na de wedstrijd zou worden verrekend – maakte Lars Kern een cruciale fout bij de Karussell. De test- en ontwikkelingscoureur voor Porsche’s straatauto’s kwam in aanraking met een langzamere deelnemer, liep een lekke band op en spinde. Dit schonk Black Falcon de zege waarmee het ook een toch al vrijwel zekere Rowe Speed-Trophäe voor de snelste deelnemers gedurende het VLN-seizoen veiligstelde. Kern bracht de aangeslagen Porsche als zesde over de eindstreep.



Falken Motorsports kwam als tweede onder het zwart-wit geblokt door maar kreeg een tijdstraf toebedeeld voor het overschrijden van de maximale snelheid in een Code 60-zone en viel terug naar plaats zeven. Dit bracht Phoenix Racing’s Frank Stippler en Vincent Kolb naar de tweede plaats, gevolgd door de Walkenhorst BMW van David Pittard, Christian Krognes en Jody Fannin. Fannin verloor in de eerste ronden van de race kostbare tijd door problemen met het op temperatuur brengen van de Yokohama-banden.

De Phoenix Racing Audi R8 LMS GT3 van Michele Beretta, Steve Jans en Kim-Luis Schramm werd vierde, en plaats vijf ging naar de Black Falcon Mercedes-AMG GT3 van Adam Christodoulou, Hubert Haupt en Dirk Müller.



In de strijd om het VLN-kampioenschap ging het vooral tussen Adrenalin Motorsport teamgenoten David Griessner en Yannick Fübrich – uitkomend in de BMW M240i Racing Cup-klasse – en regerend kampioenen Philipp Leisen, Danny Brink en Christopher Rink – uitkomende in de V4-klasse. De zwaarbevochte BMW Cup-klasse was ook nu weer de categorie die de meeste actie bracht, maar daar lieten Griessner en Fübrich zich niet door van de wijs brengen. Na een spectaculaire openingsstint van Fübrich wist Griessner in het laatste uur de leiding te consolideren en naar de zege te rijden. Leisen, Brink en Rink deden wat ze moesten doen en wonnen ook hun race in de V4-klasse, maar konden daarmee niet voorkomen dat de ‘cup fighters’ de VLN-titel van hen overnamen.

Ricardo van der Ende was de best geklasseerde Nederlander met de 17de plaats in het algemene klassement. De piloot van de #159 Schubert Motorsport BMW M2 werd tweede in de door GT4-materiaal gedomineerde SP8T-klasse. Patrick Huisman (SetupWizzard Racing Porsche 911 GT3 Cup, 33ste algemeen) won in de SP6-klasse die slechts twee deelnemers kende, en Marco van Ramshorst (PB Per4mance Porsche Cayman S, 62ste algemeen) hoefde als enige deelnemer in SP4T enkel de finish te halen voor de klassezege. Chris Rothoff (MC Roetgen BMW 325i, 107de algemeen) eindigde de laatste wedstrijd van het seizoen als 14de in de 30-auto’s tellende V4-klasse.


 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS