Karting • Chrono

Met ID Engines kun je je kartdroom waarmaken! Zakelijk leasen, testmogelijkheden en introductiedagen

Uitgegeven door Bas Kaligis • 11 oktober 2019 19:12

LELYSTAD - Het Nederlands kampioenschap viertakt van organisator Chrono kent komend seizoen een bijzondere nieuwe klasse: De ID Engines junior. De karts zijn voorzien van een Nederlands motorblok van ID Engines, het eerste viertakt motorblok speciaal gemaakt voor karting. Initiatiefnemers Arthur Dontje en zijn zoon Indy willen zo jonge, ambitieuze karters laten kennismaken met het spectaculaire racen in een kartsport, en dat tegen lage kosten.


Het uitgangspunt voor racen met deze motor is dat niet de portemonnee, maar het talent van de rijder bepaalt wie wint. Geïnteresseerden hoeven de motor niet eens te kopen, ze kunnen hem voor 950 euro exclusief btw per jaar leasen. “Je kunt veel met de leasemotor, ook zakelijk”, zegt Arthur Dontje, die uitlegt dat iedere karter die een ID Engine-motor leaset met deze krachtbron zelf kan trainen en dan bij de NK’s een gratis motor krijgt van de organisatie voor de races. Zo kun je altijd zelf trainen wanneer je wilt. “En zit je aan een bepaald aantal uren, dan krijgt je motor een servicebeurt.” Door de zeer vriendelijke prijs wil hij de stap voor ambitieuze rijders van elf tot en met vijftien jaar helpen de stap naar het NK te zetten. “Er komt zo een platform voor een grote groep karters.”

Een rijder kan het hele seizoen met zijn eigen motor trainen. Wil een rijder het NK rijden, dan krijgt hij of zij na loting een aparte wedstrijdmotor toebedeeld. “En gaat de motor stuk, dan krijgt de deelnemer een nieuwe”, zegt Dontje. De motor is opgebouwd uit beproefde materialen zoals diverse onderdelen van grote Japanse motorfabrikanten. Verder kan de motor tijdens de NK-wedstrijden op ieder gewenst chassis worden gemonteerd. De enige eis is dat het chassis is gehomologeerd volgens de reglementen van Chrono. Om sjoemelen tegen te gaan, zijn alle motoren uitgerust met een zogenaamd CDI-kastje waarmee data kunnen worden uitgelezen.

Afgelopen periode is het product van ID Engines veelvuldig getest door onder andere testcoureur Ricardo Romkema en gedurende het seizoen zeer betrouwbaar gebleken. Wat opvalt aan het bijzondere viertakt-blok is dat hij laag is. “Dus niet zo’n blok waar alles naar boven toe uitsteekt. Dat is veiliger”, aldus Dontje. “Verder is de motor stil, stoot hij minder CO2 uit dan andere kartmotoren en is het koppel hoger dan dat van bijvoorbeeld een Rotax Max-motor. Het blok heeft een inhoud van 200cc. Het produceert 15 pk.”

Het ID Engines-blok is de tweede kartmotor van Nederlandse makelij. Het eerste echte kartblok dat door een Nederlands bedrijf werd gebouwd, was een Bovel-motor van Jan van Velzen en Jan Bos. Dat was overigens een tweetakt-motor, waarvan er destijds maar één exemplaar geproduceerd. Dontje: “En ons blok is het eerste viertakt-kartblok. De ID Engine is door Nederlandse ingenieurs speciaal voor de kartsport gemaakt. Het is een echt origineel kartblok. Bovendien kunnen we er duizend produceren als we willen.”

Met de leasemotor kun je alleen geen NK (je krijgt dan gratis een motorblok voor de NK’s toebedeeld door middel van loting), zijn er wel diverse andere wedstrijdmogelijkheden. Zo kun je meedoen aan clubwedstrijden zoals die in Lelystad. “De interesse is groot. We hebben nu al een flink aantal inschrijvingen voor volgend seizoen, terwijl de motor nog moet worden uitgeleverd. En dan staan er nog een heleboel geïnteresseerde rijders op de lijst. We streven naar een vol veld.”

De motoren voor volgend seizoen worden in december geleverd. Ook worden er introductiedagen gehouden. Dontje: “Dan leggen we iedereen uit hoe je met deze motor moet omgaan. Deelnemers krijgen een technische uitleg van voormalig motorcoureur en technicus Hans Spaan en Cas Swart. Daarnaast komen er introductie- en testdagen op de banen van Eefde, Oldenzaal, Ulrum en Lelystad.”

De eerste introductie- en testdag staat gepland voor 19 oktober op het circuit van Ulrum in Groningen. Dontje: “Daar kan iedereen de motor komen testen, voelen, ermee rondrijden. De ID Engine is sneller dan een RK1, het is een supermooi klein blokje!”

Wil je ook testen of meer weten over de mogelijkheden of wil je je met je monteur f team opgeven voor de introductiedagen? Geef je dan snel op. Ga voor meer info naar de website van ID-Engines

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS