Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Toyota waarschuwt FIA WEC voor het spelen met het handicap systeem

Uitgegeven door Wim Boekel • 17 oktober 2019 12:06

Toyota heeft gewaarschuwd tegen het ‘spelen’ met het systeem van de succes handicap dat met ingang van dit jaar in de LMP1 van het FIA World Endurance Championship is ingevoerd. De Toyota's TS050 Hybrid met het nummer 7 en 8 zijn inmiddels al 1,4 en 1 seconde langzamer over een ronde nadat zij de tweede wedstrijd van het seizoen in Fuji domineerden. De Rebellion daarentegen kreeg slechts een te verwaarlozen straf van 0,03 seconden per ronde, maar kon ondanks dat het tempo van de Japanse auto’s niet volgen.

FIA WEC Fuji


De handicaps zijn bepaald met een aangepast coëfficiënt van 0,012 seconde per punt per kilometer van de baan. Oorspronkelijk was dat 0,08 seconde. De dominantie van Toyota in Silverstone veroorzaakte deze aanpassing, maar bij het Japanse team is men bang voor verdere aanpassingen. “Het kwam een beetje als een verrassing”, reageert teamdirecteur Rob Leupen tegenover het Engelse Autosport. “We accepteren het, maar we verwachten ook dat de snelheid van Rebellion veel hoger moet zijn op basis van hoe ze waren in Silverstone. Hopelijk kunnen ze ons niveau naderen. We denken te weten wat er aankomt en passen onze setup daar op aan, maar we kunnen niet de hele tijd dat spelletje spelen."

Het handicapsysteem loopt op tot 40 punten en dat verschil hebben de Toyota’s ten opzichte van de nummer 6 Ginetta al bereikt. Deze auto scoorde 2,5 punt in de twee races. De Rebellion die derde staat ligt 27 punten achter, gezien haar theoretische voordeel van 1,6 seconden over een ronde in Shanghai. Volgens Leupen moet de limiet van 40 punten dan ook gerespecteerd worden.

"Er moet een plafond zijn, anders krijgen we problemen met deze auto’s. Ze moeten een bepaalde snelheid hebben en het is duur om de systemen aan te passen. Dat is zeker iets dat we niet willen."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS