Autosport BE • BELCAR

Belgium Racing trekt als leider richting seizoensfinale: aftellen naar de Hankook Finaleraces in Assen

Uitgegeven door Johan Vis • 14 oktober 2019 09:16

Regen, regen, regen: over de bandenkeuze moest voor de 125 minuten durende Belcar-race in het kader van de American Festival NASCAR Finals op Circuit Zolder niet lang worden nagedacht. Regenrubbers waren de enige juiste keuze. Wat wel cruciaal zou blijken was de strategie. De race werd gestart achter safety car, die echter na twee ronden al binnenkwam. Meteen het sein voor Luc De Cock in de #111 Deldiche Racing by JTB Norma om een eerste van twee verplichte rijderswissels af te werken.

Belgium Racing trekt als leider richting seizoensfinale: aftellen naar de Hankook Finaleraces in Assen

“Voor mezelf is het minder leuk om zo weinig te rijden, maar eerdere races dit seizoen hebben al bewezen dat dit een voordelige tactiek kan blijken”, stelde De Cock. Ook andere teams hadden echter hun les geleerd uit vorige races. Toen de wedstrijd werd geneutraliseerd, ten gevolge van een aanrijding tussen de #67 T2 Racing Norma en de #999 WCB Racing by Leipert Lamborghini, doken heel wat wagens de pitlane in. Kampioenschapsleider #11 Krafft Racing Norma deed dat zelfs twee keer, zodat Bert Longin helemaal tot het eind kon rijden, zonder nog een keer stoppen. “Bij het uitblijven van een nieuwe safety car-periode had ons dat wel wat voordeel opgeleverd”, stelde één van de winnaars van de Eleven Sports 24 Hours of Zolder.

Maar het stond in de sterren geschreven dat er nog wel een paar neutralisaties zouden volgen, zodat pas in de slotfase helemaal duidelijk werd hoe de strategische vork in de steel zat. De #16 Cars Tuning Lease Porsche had tot dan een groot deel van de wedstrijd aan de leiding gereden, maar met nog 25 minuten te gaan kon Yves Noël niet langer aan de aanvallen van zijn achtervolgers weerstaan. Eerst werd hij gepasseerd door de #4 VR Racing Ford MARC 2, snel daarna ook door de #99 Belgium Racing Lamborghini. Deze laatste, om tactische redenen de hele wedstrijd lang bestuurd door Dylan Derdaele, nam met nog 18 minuten te gaan de leiding in handen. Hoewel de VR Racing Ford nog tot op de streep in de buurt bleef, ging de Italiaanse bolide als eerste over de streep. Dankzij de bonuspunten voor pole en snelste ronde in de klasse scoorde Belgium Racing zo de perfecte score van 37 punten, meteen goed voor de leiding in de algemene tussenstand. Daar tellen ze nu 11 eenheden voorsprong op de #11 Krafft Racing Norma, die als derde in Klasse 1 en zevende algemeen finishte. Deze twee bolides zullen tijdens de Hankook Finaleraces in Assen (19-20 oktober) onder elkaar uitmaken wie de Belcar-kampioen 2019 wordt. Voor de derde plaats op het eindpodium komen nog een klein dozijn wagens in aanmerking, zo spannend is het daar.

Belcar 1: Deldiche Racing by JTB wint na bloedstollend duel, Krafft Racing kampioen
Opschudding nog voor de start van de race: de #1 Russell Racing by PK Carsport Norma moest forfait geven, nadat de motor aan het eind van de kwalificaties de geest had gegeven. De kleine prototypes hadden het tijdens de race niet makkelijk in de natte omstandigheden, maar na een foutloze race legde de #111 Deldiche Racing by JTB Norma toch beslag op de derde plaats algemeen en de eerste in Belcar 1. Daarvoor had Tim Joosen in de slotstint alles uit de kast moeten halen om voor Fred Bouvy in de #991 No Speed Limit Norma te kunnen blijven. Joosen en Bouvy – voor het eerst met de Norma aan de start van een Belcar-race – wisselden tijdens de slotronden ettelijke keren van positie, maar uiteindelijk hield de Deldiche Racing by JTB bolide acht tienden van een seconde over. De #11 Krafft Racing Norma van Christoff Corten en Bert Longin werd na een heel lastige wedstrijd derde in de klasse en dat was voldoende voor een voorsprong van 27,5 punt en dus zekerheid van de titel in Belcar 1.

Belcar 2: Titel voor THEMS Racing by EMG, zege voor verrassende Alexander Goddijn
De slechte weersomstandigheden leken op papier een kluifje naar de hand van de Porsche-rijders uit Belcar 2, maar ook zij moesten stevig bij de les blijven om zich niet te laten verrassen. De #700 RED ANT Racing Cayman leek even voor een verrassing te zorgen, maar een schuiver in de eerste linkse besliste daar anders over. Die rol werd dan overgenomen door de #16 Cars Tuning Lease Porsche – die geruime tijd ook algemeen aan de leiding reed – maar in de slotfase duikelde de bolide snel naar beneden. Allemaal in het voordeel van Alexander Goddijn, die helemaal alleen aan het stuur van zijn #701 Team GP Elite Porsche Cayman een foutloze race neerzette en zo alle Porsches, inclusief de krachtiger 911, een lange neus wist te zetten. De achtste plaats algemeen was een mooie kers op de taart. Aan het stuur van de #3 THEMS Racing by EMG Porsche tikten Nicolas Vandierendonck en Filip Teunkens als tweede in Belcar 2 aan, met de bonuspunten voor pole en snelste wedstrijdronde ruim voldoende om nu al zekerheid te verwerven over de titel in de klasse.

Belcar 3: WCB Racing by Leipert sleept belangrijke punten uit de brand
Een vroeg contact met de #67 T2 Racing Norma leek het begin van een rampscenario voor de #999 WCB Racing by Leipert Lamborghini, voor de start van de race leider in Belcar 3. Wilskracht en doorzettingsvermogen zorgden er echter voor dat de bolide zijn weg kon verder zetten, al was dat met bijna vijf ronden achterstand. Een sterke inhaalrace zorgde nog voor een 17de plaats algemeen en – nog belangrijker – de punten van de vierde plaats in Belcar 3. De podiumplaatsen gingen naar de top-2 finishers algemeen – de Lamborghini van Belgium Racing en de Ford MARC Car van VR Racing – terwijl de Independent Racing Lamborghini, lange tijd aan de leiding dankzij een alternatieve strategie – als derde in de klasse en vijfde algemeen finishte. In de tussenstand worden de WCB Racing by Leipert en VR Racing bolides gescheiden door tien punten. Eén van de rijders van de #999 Lamborghini, Yannick Hoogaars, is ondertussen wel al zeker van de Junior Trophy.

Belcar 4: Broederstrijd tot in de seizoensfinale
In Belcar 4 was de onderlinge strijd tussen de Veidec Silver Eagle by GetSpeed Mercedes-AMG bolides relatief snel beslist, toen de #22 in de muur belandde. De #93 van Michael Cool stoomde echter onverdroten voort en behaalde zelfs een onverhoopte zesde plaats algemeen. “Door de natte omstandigheden speelde het PK-verschil niet zo een grote rol”, aldus Cool. “Daardoor kon onze Mercedes-AMG GT4 nog relatief voorin meedraaien. Wat niet wil zeggen dat het makkelijk was, want toen in de slotfase de regen met bakken tegelijk uit de hemel kwam, had ik maar één doel: de wagen op de baan houden!” Beide wagens van het team – zevende en achtste in de tussenstand – maken nog aanspraak op een podiumplaats algemeen, in de klasse worden ze gescheiden door amper drie punten.

Belcar 5: Zege voor #475 Stevens Motorsport BMW leidt tot titelstrijd met drie
Strategie speelde ook in Belcar 5 een belangrijke rol, wat de debatten heel interessant maakte. Pas in de absolute slotfase kon de #475 Stevens Motorsport BMW definitief de leiding overnemen van de #235 Baelus Motorsport BMW. Beide bolides komen nog steeds in aanmerking voor de klassetitel, maar de #154 QSR Racing School BMW – derde afgelopen weekend – trekt wel als leider naar Assen, met respectievelijk 11 (Baelus Motorsport) en 22,5 (Stevens Motorsport) punten voorsprong op de concurrentie. Kata Bozó, die na een schuiver in de vrije trainingen verstek moest geven, verwierf wel zekerheid over de Ladies Trophy.

Belcar 6: Convents Race Team wint voor het eerst en sluipt dichter
Door een alternatieve strategie bevonden zich in de aanvangsfase drie bolides uit Belcar 6 in de top-10 algemeen, maar zelfs dan concentreerden de teams zich vooral op de strijd in de klasse. Dankzij een eerste seizoenszege weet de #50 Convents Race Team zich opnieuw helemaal in de titelstrijd te mengen. De opdracht wordt niet makkelijk, want dankzij een tweede plaats behoudt de #34 JJ Motorsport BMW een voorsprong van 18,5 punt. De laatste Belcar 6-podiumplaats ging naar de #69 AR Performance BMW. De #83 VDW Motorsport BMW, vijfde, behoudt met 23 punten achterstand op de leiders ook nog een kans op de titel.

Nu is het aftellen naar de Hankook Finaleraces in Assen, op 19 en 20 oktober. Daar in het hoge Nederlandse noorden zullen alle kampioenen van het Belcar Endurance Championship 2019 bekend geraken!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS