Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

ELMS Silverstone, winst voor IDEC Sport na een spectaculaire race; podium Job van Uitert

Uitgegeven door Peter Vader • 2 september 2019 14:44

De 4 Hours of Silverstone zagen wisselvallig weer met zonneschijn en zware regenbuien voorbijkomen, die het toneel vormden voor een race vol incidenten en drama. Voor de fans in ieder geval volop genieten geblazen! De Britse ronde van de European Le Mans Series 2019 werd gewonnen door de Nr28 IDEC Sport Oreca met Memo Rojas die als eerste de geblokte vlag passeerde, nadat de Nr26 G-Drive Racing Aurus - met onder andere Job van Uitert aan boord - vier minuten voor het einde van de race nog voor brandstof was gestopt en daardoor tweede werd.

ELMS G Drive Nr26 Rusinov Vergne Van Uitert
Job van Uitert onderweg naar een welverdiend podium in Silverstone!

De Nr13 Inter Europol Competition-Ligier van Nigel Moore wist een gat te dichten van twee minuten, door Nr11 Euro International-Ligier van Jens Petersen voorbij te gaan in het laatste uur van de race. Petersen ging weliswaar als eerste onder de zwart-wit geblokte vlag door, maar hij kreeg een straftijd van 30 seconden omdat hij eerder in de race niet in de pits kwam voor een zwarte en een oranje vlag. De Nr13 Ligier werd uitgeroepen tot winnaar, maar kreeg vervolgens een penalty van 1m43s voor het niet respecteren van de minimale rijtijd. Dus de Nr11 Ligier kreeg de overwinning terug en de Nr13 Ligier werd tweede. De Nr88 Proton Competition-Porsche 911 RSR werd met Thomas Preining de winnaar in LMGTE, die de finishvlag passeerde met 27,8 seconden voorsprong op de Nr83 Kessel Racing-Ferrari van Rahel Frey.

ELMS start 4 Hours of Silverstone
Start van de 4 Hours of Silverstone, een spectaculaire race met veel pitstops, positiewisselingen en wisselende weersomstandigheden.

De race begon op dramatische wijze, waarbij de baan bij de start nat werd verklaard naarmate de regenwolken aan de horizon dichterbij kwamen. De Nr21 DragonSpeed-Oreca van James Allen bleef aan de leiding terwijl achter de leiders er een paar auto's reden, die allemaal in de eerste bocht het gevecht aangingen. In de LMP3 nam de Nr17 Ultimate van Jean-Baptiste Lahaye de leiding voor ‘pole sitter’ Yann Ehrlacher in de Nr19 M Racing Norma. In de LMGTE nestelde de Nr60 Kessel Racing-Ferrari zich bij de start meteen vooraan, met Sergio Pianezzola voor de Nr88 Porsche van Gianluca Giraudi. De Italiaan viel daarna terug naar de derde plaats terwijl de Nr83 Kessel-Ferrari van Michelle Gatting naar de tweede plaats opschoof.

De voorspelde regen kwam ook daadwerkelijk en het grootste deel van het veld dook na slechts vijf minuten racen de pits in voor nat-weer banden. De Nr21 DragonSpeed van James Allen ging niet naar de pits en gokte erop dat de regen snel zou verdwijnen. Mikkel Jensen deed dezelfde gok in de Nr11 Euro International-Ligier en de Deen werd daardoor de koploper. De Nr43 RLR M Sport-Oreca van Matthieu Vaxiviere profiteerde volop van de natte omstandigheden, de Franse coureur reed naar voren om zelfs de leiding te pakken, terwijl de Nr21 DragonSpeed- Oreca gehinderd werd door dezelfde regen. Vaxiveire hield een voorsprong van achttien seconden op de Nr23 Panis Barthez Competition-Oreca van Will Stevens. De Nr66 JMW Motorsport-Ferrari van Wei Lu eindigde in het grind in ‘Turn 7’ en veroorzaakte daarmee de eerste ‘Full Corse Yellow’ van de race uit. Dat veranderde al na vier minuten weer in groen.

Een tweede FCY-periode werd tien minuten later afgekondigd, toen de Nr22 United Autosports-Oreca van Phil Hanson in Brooklands de baan af vloog. Einde verhaal voor de Brit. De race werd opnieuw weer snel groen, nadat de Oreca achter de slagbomen bij Luffield was geparkeerd. De regen was inmiddels gestopt en de baan weer opgedroogd. De Nr43 RLR M Sport-Oreca had op dat momnet in de race meer dan 30 seconden voorsprong op de Nr24 Panis Barthez-Ligier van Konstantin Tereschenko.

ELMS Silverstone racewinnaar Nr28 memo Rojas IDEC Sport
Onverwachte racewinnaar Memo Rojas is dolblij met zijn Nr28 IDEC Sport-Oreca 07.

Mikkel Jensen had ook een voorsprong van 30 seconden in de LMP3-divisie met Christian England in de Nr3 United Autosports- Ligier als tweede. Het was een Kessel Racing '1-2tje' toen Sergio Pianezzola vooraan reed in de Nr60-488 GTE, met vijftien seconden voorsprong op de Nr83-Ferrari van Michelle Gatting. Matthieu Vaxiviere voerde een pitstop uit om het stuur over te dragen aan de Canadees John Farano, die zich met acht seconden voorsprong weer op de baan voegde.

Echter, de meer ervaren coureurs in de achtervolgende auto's pakten snel de draad op en passeerden Farano, die een paar ronden later als zesde rondreed, terwijl James Allen terug aan de leiding was in de Nr21 DragonSpeed. Er kwam nog meer ellende voor Farano toen hij het onschuldige slachtoffer werd van een botsing tussen de Nr30 Duqueine Engineering-Oreca van Nicolas Jamin en de Nr14 Inter Europol Competition-Ligier van Sam Dejonghe. De Nr43-Oreca werd voorbijgestoken door de Nr14- Ligier en Farano moest terug naar de pits waar een beschadigde wishbone moest worden vervangen. Nicolas Jamin kreeg een penalty voor het veroorzaken van het ongeval. Een safety-car werd ingezet toen de Nr3 United Autosports-Ligier van Mike Guasch en de Nr24 Panis Barthez Competition-Ligier van Timothe Buret tegen elkaar botsten en de LMP3-auto uiteindelijk hard tegen de betonnen muur klapte. De Amerikaanse coureur was bij bewustzijn en werd voor controle naar het medische centrum van het circuit gebracht.

null
Soms ging het wel eens fout, zoals hier met de Nr27 Ligier JSP217 van IDEC SPORT voor Patrice Lafargue, Erik Maris en Stephane Adler.

Na twintig minuten werd de race weer hervat, maar er volgde een tweede safety-car die vrijwel onmiddellijk werd ingezet toen de Nr37 Cool Racing-Oreca en de Nr19 M Racing-Norma met elkaar in botsing kwamen. De Oreca eindigde op het midden van de baan en werd geraakt door de Nr30 Duqueine Engineering-Oreca. Met nog een uur te gaan werd de race hervat met de Nr39 Graff Racing-Oreca van Jonathan Hirschi voorop. De Zwitserse coureur werd geacht gevaarlijk te hebben gehandeld tijdens de safety car-periode en kreeg een drive through penalty. De Nr26 G-Drive Racing-Aurus van Jean-Eric Vergne, Roman Rusinov en Job van Uitert pakte inmiddels de leiding, gevolgd door Memo Rojas in de Nr28 IDEC Sport-Oreca. Jens Petersen in de Nr11 Euro International-Ligier lag bijna een ronde voor op de Nr13 Inter Europol Competition-Ligier van Nigel Moore, de Britse coureur die meer dan vijf seconden sneller per ronde rondreed dan de leider.

ELMS Kessel Ferrari
Enige tijd aan de leiding van de LMGTE-divisie, maar uiteindelijk derde: het 'ladies-team' van de Nr83 Kessel Racing-Ferrari bestaande uit Michelle Gatting, Manuela Gostner en Rahel Frey.

In LMGTE leidde de fraaie Nr83 Kessel Racing-Ferrari van Rahel Frey, met de Nr88 Proton Competition-Porsche van Thomas Preining in haar kielzog. De Oostenrijker passeerde uiteindelijk de snelle, Zwitserse dame in Stowe Corner en greep de leiding. De Nr51 Luzich Racing en Nr60 Kessel Racing-Ferrari’s vochten hard om de derde plaats, waarbij de Nr60-488 aan het langste eind trok.

Met nog 30 minuten te gaan was het Ben Hanley in de Nr21 DragonSpeed die de Nr26 G-Drive Aurus passeerde om daarmee de leiding in de race over te nemen. Dit was echter van korte duur omdat Ben Hanley naar de pits moest en Jean-Eric Vergne weer koploper werd, voor de Nr28 IDEC Sport-Oreca en de Nr39 Graff-Oreca 07. Het leek erop dat Vergne op weg was naar de derde overwinning op een rij van het Russische team, maar de Franse coureur moest een pitstop maken voor een 'splash and dash' tankstop. Dit bracht Rojas vooraan en daarmee pakte hij een onverwachte overwinning.

ELMS Silverstone podium Job van Uitert tweede
Net geen racewinnaar, maar wel als tweede op het podium: de Nr26 Aurus 01-Gibson van G-Drive Racing voor Jean-Eric Vergne, Roman Rusinov en 'rising star' Job Van Uitert.

De Nr11 Euro International-Ligier werd gepasseerd door de Nr13 Europol-Ligier, het leek erop dat Petersen het vooraan wel zou volhouden tot het einde van de race. Maar de rampspoed sloeg toe, toen het team een zwarte en oranje vlag kreeg en daarmee gedwongen werd om de auto naar binnen te brengen om een beschadigde splitter te repareren. De Duitse coureur bleef doorgaan en passeerde als eerste de zwart-wit geblokte vlag, maar kreeg een drive-through penalty omgezet in een tijdstraf van 30 seconden. Dit bracht de Nr13 Ligier van Martin Hippe en Nigel Moore naar de winnende positie in de klasse. Maar dat veranderde opnieuw, toen de Nr13 Ligier een penalty van 1m43 kreeg, omdat hij de rijtijd voor de bronzen coureur niet had gerespecteerd. Hierdoor wijzigde de volgorde zich opnieuw, waardoor Mikkel Jensen en Jens Petersen werden uitgeroepen tot LMP3-winnaars van de 4 Hours of Silverstone. De Nr2 United Autosports-Ligier van Wayne Boyd, Garret Grist en Tommy Erdos bezetten de derde en laatste podiumplaats in.

Nr88 Dempsey Proton Porsche LMGTE divisiewinnaar
LMGTE-divisie winnaar, de Nr88 Proton Competition-Porsche 911 RSR van Thomas Preining, Gianluca Giraudi en Ricardo Sanchez.

In LMGTE kwam de Nr88 Proton Competitie-Porsche over de streep om een debuut ELMS-overwinning te behalen voor Thomas Preining, Gianluca Giraudi en Ricardo Sanchez, met de Nr83 Kessel Racing-Ferrari van Michelle Gatting, Manuela Gostner en Rahel Frey als derde en daarbij hun tweede podiumplaats van het seizoen 2019 realiserend.

De 4 Hours of Silverstone werd daarmee een erg spannende race, met veel pitstops en positiewisselingen onder verschillende weersomstandigheden. Het was in Silverstone in ieder geval smullen’ voor de endurance-raceliefhebber!

Uitslag 4 Hours of Silverstone - European Le Mans Series 31 augustus 2019:



ELMS 4 Hours Silverstone achterkant

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS