Autosport Internationaal Toerwagens • Autonieuws

SPECIAL - Ferdinand Piëch, maker van de Porsche 917 en de Audi Quattro, overleden op 82-jarige leeftijd

Uitgegeven door Peter Vader • 27 augustus 2019 09:38

Ferdinand Piëch, de man achter de legendarische Porsche 917 en de Audi Quattro, is op 82-jarige leeftijd overleden. De voormalige kleinzoon van Ferdinand Porsche en Volkswagen Group-voorzitter bedacht de Porsche 917 en de Audi’s R10 diesel voor hun aanval op de overwinning in de 24 Uren van Le Mans. Hij creëerde ook de Bugatti Veyron. Zijn vrouw Ursula Piëch meldde dat hij "plotseling en onverwacht" afgelopen zondag in Rosenheim stierf, een andere bron meldde dat hij onwel werd tijdens een diner en daarna in het ziekenhuis overleed. "Het leven van Ferdinand Piëch werd gekenmerkt door zijn passie voor de auto en voor de arbeiders die ze bouwden", zei ze in een verklaring. "Hij was een enthousiaste ingenieur en autoliefhebber tot het einde."

Ferdinand Piech 1937 2019
Bron foto: Bernhard Auinger

Porsche familie
Piëch was een kleinzoon van Ferdinand Porsche, die het sportwagenbedrijf oprichtte. Na zijn studie engineering aan het Zwitserse Federale Instituut voor Technologie in Zürich, trad hij in 1963 in dienst bij Porsche, waar hij aan de 911 werkte en vervolgens de experimentele afdeling van het bedrijf leidde. Daar zou hij de Porsche 917 ontwikkelen. Hij onthulde de 917 op de autosalon van Genève in 1969. De 4,5-liter 12-cilinder auto werd gebouwd met een aluminium buisvormig chassis, glasvezelversterkte panelen en een balsahouten pookknop om gewicht te besparen. De raceauto behaalde op Le Mans 'Mulsanne Straight een topsnelheid van 386 km/u (240 mph). De 917 domineerde de seizoenen 1970/71, won tweemaal op Le Mans en claimde twee World Sportscar-titels. De succesreeks werd daarna voortgezet in de CanAm serie.

Ferdinand Piech Porsche 917

Innovatief
Toen de families Piëch en Porsche hun rol bij Porsche beëindigden, verhuisde Ferdinand Piëch naar de Volkswagen Group en trad hij toe tot Audi als hoofd ontwikkeling. Daar ontwikkelde hij de Quattro, die turbolader en vierwielaandrijving samenbracht om rally-wereldkampioenschappen te veroveren in 1982 en 1984. Als bekroning van zijn technische kennis en inzicht wilde Piëch zelfs de ultieme sportwagen bouwen en hij creëerde daarvoor de uiterst kostbare Bugatti Veyron. Deze auto had van meet af aan een vermogen van meer dan 1.000 pk en een topsnelheid van 400 km/u (248 mph). Hij realiseerde ook Audi's diesel-aangedreven R10, toentertijd een revolutie omdat het de eerste dieselauto werd die de 24 Uren van Le Mans won (2006), daarna gevolgd door nog twee overwinningen.

Ferdinand Piech Audi Quattro

Glanzende carrière
Piëch zijn carrière verliep voorspoedig, hij stevende af op de absolute top van het concern. Eerst als chief executive van Audi in 1988, daarna van de hele Volkswagen Group van 1993 tot 2002, waarna hij voorzitter van de raad van toezicht werd. Bij zijn komst in 1993 leed het VW-concern verlies, waarbij kwaliteitsproblemen en hoge kosten zelfs de toekomst bedreigden. Hij wist een ommekeer te realiseren met succesvolle nieuwe versies van de VW Golf en Passat en breidde vervolgens het succes uit met de aankoop van merken als Skoda, Bentley, Bugatti en Lamborghini. Samen met Martin Winterkorn bouwde Piëch Volkswagen uit tot een onderneming die in 2015 wereldwijd 600.000 medewerkers en twaalf automerken bezat en op dat moment een omzet had van 200 miljard euro door de verkoop van tien miljoen auto’s. Hij zorgde er bovendien voor dat het concern met Toyota in een strijd belandde om de titel van grootste autoproducent ter wereld. Als voorzitter van de VW-groep deed Ferdinand Piëch een bod op de zelfstandige sportwagenproducent Porsche en verwierf hij het merk voor de Volkswagen Group vervolgens in 2012. Daarmee was de familierelatie hersteld. Piëch was tenslotte de kleinzoon van Ferdinand Porsche, de grondlegger van zowel Porsche als Volkswagen.

Ferdinand Piech Bugatti Veyron

In zijn herfst gesneuveld
In 2015 vertrok hij na een interne machtsstrijd met toenmalig bestuursvoorzitter Martin Winterkorn. Piëch bekritiseerde Winterkorn omdat hij geen succes wist te behalen in de Verenigde Staten en Volkswagen achterbleef ten opzichte van BMW in de productie van kleine, slimme auto’s. De andere leden van de raad van toezicht, onder wie Piëch’s neef Wolfgang Porsche, zagen het in april 2015 niet meer zitten met de patriarch Piëch en zegden het vertrouwen op in de voormalige directeur. Hij zou de onderneming leiden alsof het ging om een bromfietsgarage die met zijn “Angestellter” kan doen wat hij wil. Piëch trok zijn conclusies en verliet Volkswagen, boze tongen beweerden dat hij er ‘gewoon uitgeschopt' werd. In 2017 verkocht hij zijn aandelen in het bedrijf. Daarmee kwam er een einde aan zijn binding met de Volkswagen Group. Een saillant detail blijft dat nadat hij in 2015 gebrouilleerd was met Volkswagen, een paar maanden later bleek dat Volkswagen op grote schaal bleek te hebben gefraudeerd bij de uitstoottests van zijn dieselauto’s. Dit schandaal genaamd ‘dieselgate’ kostte Winterkorn de kop.

Wat het einde van zijn loopbaan ook moge zijn, de verdiensten van Ferdinand Piëch voor het nu wereldwijd opererende Volkswagen-concern zijn legendarisch geweest!

Ferdinand Piech Volkswagen

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS