Formule 1

Zo kwam Red Bull in de Formule 1 terecht

Uitgegeven door Bas Kaligis • 19 augustus 2019 05:04

Dit jaar is het 10 jaar geleden dat Red Bull Racing haar eerste Formule 1 race won, terwijl Max Verstappen de tot nu toe laatste Grand Prix won voor de Formule 1-renstal. Red Bull is een bedrijf dat al jarenlang nauw betrokken is bij sponsoring en dan vooral in de sportwereld, maar hoe kwam de fabrikant van energiedrankjes terecht in de Formule 1?

Max Verstappen wint Grand van Duitsland

Red Bull is inderdaad een energiedrank, maar het is ook één van de meest diverse merken ter wereld. Het drankje zou je prestaties verbeteren en niet alleen bij het doen van een bepaalde sport, maar ook bijvoorbeeld bij het spelen in een casino. Red Bull sponsort immers ook regelmatig pokertoernooien of goksites waar je online bonussen kan scoren.

De connectie met Formule 1 is er gekomen door een deal tussen Dietrich Mateschitz (oprichter van Red Bull) en F1-coureur Gerhard Berger. In de jaren ’80 was het Berger die als eerste coureur interesse had in Red Bull als sponsor. In die tijd lag het drankje nog niet eens in de winkelrekken. De eerste afspraak werd gemaakt in de weekvoor de Grand Prix in Oostenrijk. Voor Berger kwam dit heel goed uit omdat hij op dat moment financiële problemen had, maar Mateschitz had toen ook nog geen geld bij elkaar. Toch ging Berger met hem in zee. Het ging over een bedrag van ongeveer tienduizend dollar, wat nu maar ook toen vrij laag was. Eén van de afspraken was dat de naam van Red Bull op de helm van Berger zou staan. En zo maakte Red Bull zijn intrede als kleinere sponsor in de Formule 1.

Berger won alsmaar meer races en hij nam Red Bull elke keer mee als hij overstapte naar een ander team. Mateschitz hield van motorsport en op een zeker ogenblik nam hij de beslissing om de sport als platform te gebruiken voor zijn bloeiende onderneming.

In de jaren ’90 slaat Dietrich Mateschitz de handen in elkaar met Helmut Marko die een renstal heeft in de Formule 3000 (de huidige Formule 2). Het Formule 3000-team werd omgedoopt naar Red Bull Junior Team met als doel getalenteerde coureurs op te leiden om de stap naar de Formule 1 te maken. Daarna volgde er een sponsordeal met Sauber die tot een einde kwam in 2004.

Datzelfde jaar kocht Dietrich het team van Jaguar en vanaf 2005 verscheen de renstal op de grid als Red Bull Racing. Het grote succes begon echter in 2010 toen Red Bull Racing de ene overwinning na de andere behaalde.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS