Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

De aanpassingen in het Equivalence of Technology voor de LMP1-bolides voor 2019/20-seizoen van FIA WEC

Uitgegeven door Wim Boekel • 13 augustus 2019 16:03

Voor de eerste race van het 2019/20-seizoen van de FIA World Endurance Championship worden enige aanpassingen aan de Equivalence of Technology in de LMP1-klasse doorgevoerd. Zowel de Toyota TS050 Hybrid als de beide non-hybrides van Rebellion en Ginetta gaan met hetzelfde gewicht en vermogensniveau’s rijden, zoals tijdens The Prologue in Barcelona.

Toyota 24U van Le Mans

De maximale hoeveelheid brandstof en de brandstofring, waarmee je de hoeveelheid brandstof per seconde kan bepalen die de tank in gaat tijdens het tanken zijn voor de LMP1 gelijk gebleven aan het einde van vorig seizoen, waarbij ze iets sneller mogen tanken dan de Toyota’s. De restrictor van de Rebellion R13 Gibson is 26,1 mm, terwijl die van de door AER’s aangedreven Ginetta’s er eentje krijgen van 25,25mm. Vorig jaar waren deze in Silverstone overigens nog respectievelijk 24,75mm en 24,2mm. Voor de Toyota is deze sindsdien ongewijzigd gebleven met 20,4mm.

Daarnaast treedt het systeem van ‘succes handicap’ in werking. Vanaf de tweede ronde in Fuji wordt op basis van het resultaat in Silverstone gewicht toegevoegd. De Toyota gaat overigens al naar Engeland met 40 kilo meer dan de race van vorig jaar. De Rebellion is 6 kilo lichter.

In de GTE zijn er na The Prologue geen aanpassingen, behalve dat de brandstofcapaciteit bevestigd is. De Porsche 911 RSR-19 gaat rijden met 99 liter brandstofcapaciteit, terwijl de Aston Martin GTE 2 liter minder krijgt dan tijdens de test in Barcelona.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS