Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Toyota hypercar gaat in juni 2020 de baan op: "We hadden het graag eerder zien gebeuren"

Uitgegeven door Wim Boekel • 2 augustus 2019 16:14

Toyota heeft zich ten doel gesteld dat haar nieuwe hypercar voor het FIA World Endurance Championship in juni 2020 voor het eerste het circuit opgaat. Het Japanse merk is samen met Aston Martin, de enige fabrikant die momenteel doende is met het bouwen van een auto voor de nieuwe klasse, die de huidige LMP1 gaat vervangen. Waar het Britse merk gaat komen met een auto die op de straatversie van de Valkyrie is gebaseerd, gaat Toyota voor een hybride aangedreven prototype.

Toyota Hypercar 2020

“We gaan de auto in juni volgend jaar op zijn vroegst op de baan hebben”, zegt teambaas Rob Leupen tegen het Engelse Autosport. “Daarna hebben we waarschijnlijk een Prologue in augustus, dus hebben we effectief zes weken om te testen.” De Nederlander sluit uit dat ze met een interim auto gaan testen. “We gebruiken niet zo vaak meer een interim auto”, zegt Leupen. “Er wordt veel digitaal gedaan, zoals het modelleren van de auto en het ontwikkelen in de simulator. Ons GR Sports Concept heeft niet veel van doen met onze raceauto.” Het duurde lang voordat de regels rond de nieuwe klasse rondkwamen. Het bezorgde het team uit Keulen dan ook de nodige kopzorgen. “We hadden het graag eerder zien gebeuren”, zegt de Nederlandse directeur. “Het is erg laat, maar we zijn blij dat we er uiteindelijk uit zijn gekomen. We hebben aan vele concepten gewerkt. Vaak moesten ze veranderd worden, omdat de regels een andere richting opgingen. Met onze concepten probeerden we dat proces te ondersteunen, ook al kostte ons dat veel geld.”

Toyota Hypercar 2019


De verwachting volgens de FIA en ACO is dat de kosten voor één jaar met de hypercars rond de 30 miljoen euro liggen. Rob Leupen gelooft niet dat dat getal realistisch is voor Toyota. “Ik ga ons budget niet vergelijken met het budget wat de ACO op tafel gelegd heeft”, zegt de Nederlander. “Dat is niet mogelijk, omdat we in verschillende landen werken. We zijn niet extreem kostenefficiënt, omdat onze aandrijving uit Japan komt en we gehuisvest zijn in Keulen. Als je efficiënt bent doe je alles op één plek. Wij zijn dus geen goede referentie, maar de nieuwe regels maken het wel significant goedkoper. We praten over een kostenbesparing van meer dan vijftig procent. We zijn gewend om elk jaar een nieuwe monocoque te maken. Als dat elk jaar tien miljoen euro is, dan kun je dat afschrijven over een periode van vijf jaar. We krijgen wat vrijheid om hier en daar wat delen te ontwikkelen, maar er is ook nog een Balance of Performance. Dat zijn enorme besparingen. Dat is wat ze wilden en we stemden daarmee in.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS