Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

BMW wil duidelijkheid van FIA en ACO, als ze met een 'hypercar' naar Le Mans komen

Uitgegeven door Wim Boekel • 26 september 2018 14:52

BMW wil meer duidelijkheid van de FIA en ACO over de ‘hypercar’-regels die de LMP1 van het FIA World Endurance Championship moet gaan vervangen, aangezien de deadlines voor de fabrikanten die willen deelnemen in de hoogste klasse van het prototype racen, er nu toch echt aankomen. De Duitse fabrikant is recent in de technische werkgroep gestapt, die de regels vorm moeten geven voor de reglementen van het seizoen 2020/21. Andere partijen die in de groep zitten zijn Toyota, Aston Martin, McLaren en Ferrari. Jens Marquardt, sportief directeur van BMW Motorsport, zegt nu al dat wanneer men in Bayern groen licht geeft, het merk niet klaar gaat zijn voor het seizoen waarin de nieuwe klasse gelanceerd wordt. Dit komt met name door de vragen die nog leven omtrent de invulling van de nieuwe regels.

hypercar conversation Jean Todt, Pierre Filon, Jens Marquardt Facebook

“We hebben geluisterd naar de discussies”, zei Marquardt tegen Sportscar365. “Om eerlijk te zijn, moet er duidelijkheid zijn over wat er gebeurt. Ik denk dat 2020 waarschijnlijk, vanuit een oogpunt van timing, al weggegooid is. Het hangt echt van de uitkomst af. Het is iets wat ook betaalbaar moet zijn en ook nog relevant moet zijn. We gaan het zien.”

Zowel Toyota als Aston Martin hebben zich al eerder uitgesproken over het feit dat de deadlines uitdagend zijn in combinatie met het concept reglement, dat op zijn vroegst in december wordt gepresenteerd aan de World Motor Sport Council. Dat betekent dat de fabrikanten slechts twee jaar hebben om de auto te ontwerpen en te bouwen, nadat toestemming is gekregen van de Raad van Bestuur. Marquardt zegt dat BMW geen haast heeft om in een hypercar-programma te springen, aangezien het BMW’s eerste jaar is met de BMW M8 GTE in het kampioenschap.

“Eerlijk gezegd, vanuit dat oogpunt, zie ik geen probleem, omdat we een GTE hebben”, zei de Duitser. “We hebben ons programma en onze plannen voor volgend jaar. We gaan het superseizoen in tot de tweede Le Mans en ook in de IMSA. We staan klaar, voor ons is er geen druk om iets anders te zoeken. We zijn blij met de programma’s die we hebben. We kijken altijd naar wat er in de toekomst gaat gebeuren. We waren al helemaal klaar voor de Formule E toen geen enkele andere fabrikant er nog naar keek. Dat zegt alles over onze betrokkenheid. Er gebeurt veel in de automotive-wereld. We moeten gewoon duidelijkheid krijgen en dan gaan we kijken wat we kunnen doen. Is er een verhaal wat we kunnen vertellen? Is er een technologie die relevant is? Dat is wat we uiteindelijk voor ogen hebben.”

BMW zit ook bij de fabrikanten die betrokken zijn bij de initiatieven van de ACO om met waterstof te gaan racen. Men richt zich daarbij op een klasse die tijdens de 24 uur van Le Mans in 2024 moet gaan rijden.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS